Quote from Funbeat user on 3 August 2010, 09:26Utöver en "lagom" diet med rätt mängd fett proteiner, kolhydrater osv. Så spelar det även roll HUR man äter. Äter man t ex bara två ggr per dag så ställer kroppen in sig på svält eftersom den inte vet när den får mat nästa gång... Äta lite men ofta.
För
Utöver en "lagom" diet med rätt mängd fett proteiner, kolhydrater osv. Så spelar det även roll HUR man äter. Äter man t ex bara två ggr per dag så ställer kroppen in sig på svält eftersom den inte vet när den får mat nästa gång... Äta lite men ofta.
För
Quote from Funbeat user on 3 August 2010, 13:18Nja, det där med att äta ofta är inte så enkelt, en del hävdar att det ger bara fler tillfällen att äta för mycket.
Exemplet tror jag var spanska matvanor, spanjorer äter inte flera mål om dagen (och "dåliga" frukostar), ändå har de inte större problem e
Nja, det där med att äta ofta är inte så enkelt, en del hävdar att det ger bara fler tillfällen att äta för mycket.
Exemplet tror jag var spanska matvanor, spanjorer äter inte flera mål om dagen (och "dåliga" frukostar), ändå har de inte större problem e
Quote from Funbeat user on 3 August 2010, 14:40Robert:
Nu är jag ingen expert så du har säkert rätt. Jag tror att en kombination av fartpass och långpass är det bästa. När jag har kört fartpass har jag tappat märkbart mer i vikt än vid långpass.
Nu ska det tilläggas att jag körde GI i samband med det
Robert:
Nu är jag ingen expert så du har säkert rätt. Jag tror att en kombination av fartpass och långpass är det bästa. När jag har kört fartpass har jag tappat märkbart mer i vikt än vid långpass.
Nu ska det tilläggas att jag körde GI i samband med det
Quote from Funbeat user on 3 August 2010, 16:34Om man inte har koll på kalorierna man stoppar i sig så har ofta högintensiv träning en större hungerdämpande effekt. Om man tex springer 2 km intervaller kanske man bränner 150 kcal men istället för att bli mer hungrig så tappar man aptitet, mjölksyra oc
Om man inte har koll på kalorierna man stoppar i sig så har ofta högintensiv träning en större hungerdämpande effekt. Om man tex springer 2 km intervaller kanske man bränner 150 kcal men istället för att bli mer hungrig så tappar man aptitet, mjölksyra oc
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 11:13Kan inte intervallerna liksom annan högintensiv träning stressa kroppen och medföra kortisolutsöndring och därigenom motverka viktnedgång?
Detta är inte ett påstående från min sida jag bara undrar om det kan vara så.
Kan inte intervallerna liksom annan högintensiv träning stressa kroppen och medföra kortisolutsöndring och därigenom motverka viktnedgång?
Detta är inte ett påstående från min sida jag bara undrar om det kan vara så.
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 11:29Intressant! Motfråga: Om man efter denna stress har tid för återhämtning så sätter väl rimligen efterförbränningen igång?
Det verkar som att du är inne lite på negativa stresspiralen där ju avsaknaden av återhämtning & nedvarvning ju är själva orsaken ti
Intressant! Motfråga: Om man efter denna stress har tid för återhämtning så sätter väl rimligen efterförbränningen igång?
Det verkar som att du är inne lite på negativa stresspiralen där ju avsaknaden av återhämtning & nedvarvning ju är själva orsaken ti
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 11:55Efterförbränning är grovt överskattat:
http://traningslara.se/begreppet-epoc-och-efterforbranning-fran-fysisk-anstrangning/När det gäller cortisol så tillhör det träning att det utsöndras när kroppen stressas. Det är kronisk stress som är dåligt. När in
Efterförbränning är grovt överskattat:
Begreppet "EPOC" och efterförbränning från fysisk ansträngning
När det gäller cortisol så tillhör det träning att det utsöndras när kroppen stressas. Det är kronisk stress som är dåligt. När in
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 12:07tack för svar. Angående intervaller..är dessa bättre för förbränningen för att man generellt har en högre medelhastighet eller pga variationen i träningen?
tack för svar. Angående intervaller..är dessa bättre för förbränningen för att man generellt har en högre medelhastighet eller pga variationen i träningen?
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 12:32Ett femtimmars cykelpass ger en ganska bra efterförbränning.
Ett femtimmars cykelpass ger en ganska bra efterförbränning.
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 13:45Enligt boken "Transcend" så gjordes en undersökning (i USA tror jag) som visade att 97% av alla som gått på diet fått tillbaka sin vikt inom 5 år.
Man drar därför slutsatsen att en kortsiktig diet för att gå ner i vikt inte fungerar, och rekommenderar i
Enligt boken "Transcend" så gjordes en undersökning (i USA tror jag) som visade att 97% av alla som gått på diet fått tillbaka sin vikt inom 5 år.
Man drar därför slutsatsen att en kortsiktig diet för att gå ner i vikt inte fungerar, och rekommenderar i