Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 19:42Vid jojo bantning går man ner snabbt i vikt o förlorar därmed mest vätska. När man sen går upp igen så är det fett som fastnar. Svårare att bli av med. Jag va hos en dietist i våras där vi satte som mål att jag ska minska max ett kilo i MÅNADEN.. Egentlig
Vid jojo bantning går man ner snabbt i vikt o förlorar därmed mest vätska. När man sen går upp igen så är det fett som fastnar. Svårare att bli av med. Jag va hos en dietist i våras där vi satte som mål att jag ska minska max ett kilo i MÅNADEN.. Egentlig
Quote from Funbeat user on 5 August 2010, 08:30Det är längden på sträckan man rör sig på som avgör hur mycket energi som går åt. Alltså går det åt lika mycket energi för att flytta kroppen en viss sträcka oberoende av om du går eller springer. Men det är ju naturligtvis bättre att springa eftersom du
Det är längden på sträckan man rör sig på som avgör hur mycket energi som går åt. Alltså går det åt lika mycket energi för att flytta kroppen en viss sträcka oberoende av om du går eller springer. Men det är ju naturligtvis bättre att springa eftersom du
Quote from Funbeat user on 5 August 2010, 09:04Gång och löpning är inte samma sak och kräver olika mycket energi. Man förbränner ungefär 50 % mer energi när man springer mot när man går. När man väl har börjat jogga så är förhållandet mellan energiförbrukning och sträcka i stort sett linjärt.
Gång och löpning är inte samma sak och kräver olika mycket energi. Man förbränner ungefär 50 % mer energi när man springer mot när man går. När man väl har börjat jogga så är förhållandet mellan energiförbrukning och sträcka i stort sett linjärt.
Quote from Funbeat user on 5 August 2010, 09:05När du går tar du dig väl fram mer energisnålt än när du springer. En del av energin går ju åt att ta sig uppåt och inte framåt.
När du går tar du dig väl fram mer energisnålt än när du springer. En del av energin går ju åt att ta sig uppåt och inte framåt.
Quote from Funbeat user on 5 August 2010, 09:24Om man har ett bra (energieffektivt) löpsteg så tränar man mer kondition på samma sträcka. Jag tror det är bättre att mäta puls istället för enbart längd eller enbart tid.
Hmm, man kanske kan göra energiåtgången som en funktion av pulsen. Sedan utifrån e
Om man har ett bra (energieffektivt) löpsteg så tränar man mer kondition på samma sträcka. Jag tror det är bättre att mäta puls istället för enbart längd eller enbart tid.
Hmm, man kanske kan göra energiåtgången som en funktion av pulsen. Sedan utifrån e
Quote from Funbeat user on 5 August 2010, 09:40Erik: Jag tror att många pulsklockor redovisar energiförbrukning, baserat på just pulsen.
Erik: Jag tror att många pulsklockor redovisar energiförbrukning, baserat på just pulsen.
Quote from Funbeat user on 5 August 2010, 10:19Jacob: Är det här nya rön? Referenser?
Jag har i alla tider hört att man bränner lika mycket per sträcka vid promenad som löpning!
Jacob: Är det här nya rön? Referenser?
Jag har i alla tider hört att man bränner lika mycket per sträcka vid promenad som löpning!
Quote from Funbeat user on 5 August 2010, 10:28Keep it simple. Lyssna på kroppen.
Ju hungrigare du är efter din aktivitet - desto fler kalorier har du bränt.
Din kropp är otrolig. 🙂
Keep it simple. Lyssna på kroppen.
Ju hungrigare du är efter din aktivitet - desto fler kalorier har du bränt.
Din kropp är otrolig. 🙂
Quote from Funbeat user on 5 August 2010, 10:32Som jag skrev tidigare så används en del av energin till att föra kroppen uppåt när man springer. När man går används energin mer framåt. Därav borde man göra av med mer energi när man joggar/springer än när man går.
Jämför mellan gå och springa på den h
Som jag skrev tidigare så används en del av energin till att föra kroppen uppåt när man springer. När man går används energin mer framåt. Därav borde man göra av med mer energi när man joggar/springer än när man går.
Jämför mellan gå och springa på den h
Quote from Funbeat user on 5 August 2010, 10:50"Som jag skrev tidigare så används en del av energin till att föra kroppen uppåt när man springer."
Jo men det känns ju väldigt godtyckligt då en dålig löpare därmed bränner bra mycket mer/km än en god löpare med bra löpekonomi. Är det så att en extremt
"Som jag skrev tidigare så används en del av energin till att föra kroppen uppåt när man springer."
Jo men det känns ju väldigt godtyckligt då en dålig löpare därmed bränner bra mycket mer/km än en god löpare med bra löpekonomi. Är det så att en extremt