Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGel - Ja? Nej? Hur? Vilken?
You need to log in to create posts and topics.

Det finns många som menar att det tvärtom är lagom att dricka när man känner sig törstig, eftersom törst är kroppens signalsystem för när det behövs. Jag har själv börjat med den taktiken och dricker betydligt mindre. Det har funkat bra hittills.

Säkert samma personer som menar att hungern är en bra indikation på när man skall äta också! 😉

Hehe, just det. Då hade jag varit som en tunna 🙂 Nej det är rätt tunga namn som Tim Noakes och Joe Friel.

Noakes Waterlogged

http://www.humankinetics.com/products/all-products/waterlogged

Del 1 i Friels blogg om ämnet

http://www.trainingbible.com/j

Varför gel egentligen? Varför inte bara druvsockertabletter? Mycket enklare och billigare. Många tycker det blir för torrt i munnen, men jag har inga problem med det.

Jag skulle våga påstå att kostnaden mina tre gel under en mara är försumbar i förhållande till resten av kostnaderna. Och jag har givetvis testat att ta dextrosol och det var samma känsla som när man lekte den där leken med kex när man var liten och skull

Haha, påminner mig om när jag sprang en halvmara "i mitt tidigare liv", typ 1991. Då fick man kexchoklad, mitt i, sådär (inte i anslutning till vatten). Snacka om att damma i käften!

Jag har också provat dextrosol (mil-lopp och springcross). Det blir ju

Vitargo Cola om du ska till XXL. Den tycker i alla fall jag är riktigt god.

Personligen tycker jag Dextrosol funkar ganska bra, men man ska inse att en dextrosol inte innehåller så värst mycket energi, en Enervitgel innehåller mer energi än ett halvt paket Dextrosol om jag inte tar fel.

Nu är ju inte jag någon stor stjärna sådär

Gel är väl i princip socker + vatten + stabiliseringsmedel. Druvsockertabletter är ju nästan bara socker. En snabb titt i innehållsförteckning på nätet tyder på att druvsockertabletter har ungefär dubbelt så högt energiinehåll som gel, vilket låter rimlig

Kan man inte lika gärna koka gel själv? Det måste ju bli jättebilligt!