Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGlykogen och morgonlöpning...
You need to log in to create posts and topics.

Lchf:are som bara joggar tre gånger i veckan (och äter strikt < 100g kolisar eller whatever) fixar nog att återskapa tillräckligt glykogen..värre blir det om man tömmer sig varje dag.

Det där stämmer inte för 5 öre. Det finns åtaliga LCHF:are som snarare tränar 14ggr/v och verkar inte vara tomma än.

EDIT: Undertecknad är ej LCHF:are.

Tömningen är inget problem för kroppen... När det handlar om så små och korta tömningar som vi gör på träning. Annat är det vid svält och liknande i andra delar av världen.

Jag tror att många är lite väl hysteriska med vätskeintaget, men därifrån till att skippa dricka på långpass i sommarvärme är det väl en bit. Visst, klarar man det och trivs med det så är det bara att gratulera, men för egen del går det bort.

Jag har fle

14 pass per vecka i ketos? Jaha..man lär sig nåt nytt varje dag...och vad menar du att tömningen inte är ett problem för kroppen..pratar vi om samma sak? Hur hinner kroppen med enbart glykogenes fylla på förråden två gånger per dag?

Nej det passar säkerligen inte alla! För mig fungerar det jätte bra. Dock dricker jag mycket när jag inte tränar istället.

EDIT: Dock är frågan hur kroppen reagerar sedan när man får vatten och får gel under tävling. Av egen erfarenhet får jag en rejäl b

Fett är också en lagrad energikälla i kroppen och då behöver inte glykogen-nivårena vara fyllda.

"Train low, compete high" - Colting?

Vill understryka att jag inte påstår att jag har rätt i något jag skriver utan mer för en intressant argumentation.

Kom att tänka på en sak. Under långlopp där man får vätska kontinuerligt. Kan kroppen ta upp samma mängd som den gör av med? Varm som kal

Även om vi ponerar att du skulle ha rätt i resonemanget att man kör torrt till sist, oavsett om man dricker eller ej, så har det ju en viss betydelse om vätskebristen uppstår efter 8 km eller 36 km av ett marathonlopp.

Att jag sedan inte tror att du har

Tips: Läs på om hur acklimatisering till idrottande i varmt klimat går till och fundera om det finns en kopplig till vätskefrågan där.