Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGlykogen och morgonlöpning...
You need to log in to create posts and topics.

Kroppen är å andra sidan duktig på att anpassa sig till de flesta bristsituationer så jag har svårt att tro att den inte skulle kunna lära sig att hushålla med vatten. Se bara på de pölar en storsvettare lämnar efter sig. Inte gör de mycket nytta för att

Studier har gjorts, och det går inte att - fysiskt - träna förmågan att klara vätskebrist. Antagligen är det en del psykologi i det hela också, det borde gå att träna.

Själv slipper jag gärna ta med vätska om jag tror det funkar utan.

Det var min uppfattning också, att det inte ger något att försöka träna på att uthärda vätskebrist. Så här säger Ingrid Kristiansen:

"Unfortunately, it is not possible to train or adapt your body to handle dehydration, it is a non-trainable quality. Most

Jaja, tror man bara på det så fungerar det nog.

Men är det inte så att det här med att dricka för att bli nerkyld kan delas upp i två delar?

1. Tillför vätska som senare kan svettas ut. Avdunstingen av svetten från huden kyler ner.

2. Man dricker någonting som är kallt, vilket i sig sänker temperatur

Enklare att hälla vattnet över skallen om det är avkylning som önskas.

Handlar det ens om uttorkning? Tror man är bra långt ifrån att vara uttorkad på vätska efter 20-30km... Eller vilka distanser syftas det på? Fysiologiskt/psykisk-effekt, - Så länge det är en effekt så funkar det, eller? Springer ofta >2h utan vätska utan

Det jag vill komma till är att det mer handlar om att förbereda sig så man har fyllda vätskedepåer innan start... Då de flesta här inte tränar överdrivet mycket borde det inte vara några problem att fylla dessa mellan passen.

kolhydrater binder vätska...mohahahaa

och syftet med kolhydratlåg morgonträning faller om man laddar sig

man mår inte särskilt bra när man tömt helt ut och fortsätter mala på
så jag är väl lite skeptiskt till de som säger sig springa som "vanligt" efter

De lever så de lär ha glykogen kvar.