Quote from Funbeat user on 11 August 2011, 09:21Kan inte påstå att den här diskussionen om semaforer gjorde mig så mycket klokare... 😉 Nu måste jag releasa lite. Todeloo.
Kan inte påstå att den här diskussionen om semaforer gjorde mig så mycket klokare... 😉 Nu måste jag releasa lite. Todeloo.
Quote from Funbeat user on 11 August 2011, 09:27Själv har jag läst latin, kan tyckas slöseri med tid men det har gett stor fördel vad gäller ordförståelse (både vad gäller de germanska och romanska språkfamiljerna).
Själv har jag läst latin, kan tyckas slöseri med tid men det har gett stor fördel vad gäller ordförståelse (både vad gäller de germanska och romanska språkfamiljerna).
Quote from Funbeat user on 11 August 2011, 09:27Jenny: en semafor är egentligen en optisk signal som ska kunna synas på håll. I det _vanligaste_ fallet är det någon form av arm som kan peka uppåt eller nedåt, eller någon form av skiva som visas mot betraktaren eller ställs horisontellt så att den inte
Jenny: en semafor är egentligen en optisk signal som ska kunna synas på håll. I det _vanligaste_ fallet är det någon form av arm som kan peka uppåt eller nedåt, eller någon form av skiva som visas mot betraktaren eller ställs horisontellt så att den inte
Quote from Funbeat user on 11 August 2011, 09:28"Elins exempel är ett lite annat fall, i min erfarenhet använder man oftare begreppet (optisk) telegrafi i det sammanhanget, men semaforering används också."
Ja jag spårade ur lite där. 😉
"Elins exempel är ett lite annat fall, i min erfarenhet använder man oftare begreppet (optisk) telegrafi i det sammanhanget, men semaforering används också."
Ja jag spårade ur lite där. 😉
Quote from Funbeat user on 11 August 2011, 09:30Dubbelsemafor:
BILD:http://content.expressen.se/blog/05/77/58/fordom/images/semafor.jpg
Dubbelsemafor:
BILD:http://content.expressen.se/blog/05/77/58/fordom/images/semafor.jpg
Quote from Funbeat user on 11 August 2011, 09:34Ok. Ett eller noll. Check! Det var väl inte så svårt! 😉
Tack Fredrik för din pedagogiska förklaring. 🙂
Ok. Ett eller noll. Check! Det var väl inte så svårt! 😉
Tack Fredrik för din pedagogiska förklaring. 🙂
Quote from Elias Engqvist on 11 August 2011, 10:10Semaforer i programmering känns lite 90-tal - i min (unix-, C-) värld används mest mutex-lås vid tråd-programmering iaf.
Semaforer i programmering känns lite 90-tal - i min (unix-, C-) värld används mest mutex-lås vid tråd-programmering iaf.
Quote from Funbeat user on 11 August 2011, 10:20Har konditionsvariabler något att göra med VO2max? 😉
Har konditionsvariabler något att göra med VO2max? 😉
Quote from Funbeat user on 11 August 2011, 10:24Mutexar är väl iofs bara högre abstraktioner. De är implementerade på något sätt.
Mutexar är väl iofs bara högre abstraktioner. De är implementerade på något sätt.
Quote from Elias Engqvist on 11 August 2011, 10:27Ja, allt är implementerat i maskinspråk i botten! 😉
Ja, allt är implementerat i maskinspråk i botten! 😉