Quote from Funbeat user on 21 September 2012, 15:14Ultratabellen är den enda som prickar in min maratid ganska bra om jag utgår ifrån mitt milpers. Alla andra brukar ge en maratid som är klart snabbare än mitt pers. Vilket i och för sig inte är så konstigt eftersom jag aldrig varit riktigt tränad för mara
Ultratabellen är den enda som prickar in min maratid ganska bra om jag utgår ifrån mitt milpers. Alla andra brukar ge en maratid som är klart snabbare än mitt pers. Vilket i och för sig inte är så konstigt eftersom jag aldrig varit riktigt tränad för mara
Quote from Funbeat user on 21 September 2012, 17:59Jag ambivalerar mellan upplevelsen att det är spännande och sitta och kolla vad jag får för prognos för olika distanser (vilket det är), och tanken att det är väl bättre att springa distansen/-rna ifråga och se vad man får för resultat IRL. Lyckligtvis är
Jag ambivalerar mellan upplevelsen att det är spännande och sitta och kolla vad jag får för prognos för olika distanser (vilket det är), och tanken att det är väl bättre att springa distansen/-rna ifråga och se vad man får för resultat IRL. Lyckligtvis är
Quote from Funbeat user on 21 September 2012, 18:29Som jag sa i mitt första inlägg så är länkarna till Fredrik Elinders dokument till för dem som vill räkna utifrån sina egna förutsättningar. Den tabell som redovisas ges endast som exempel där man utgått från att övergången till fettförbränning (brytpunkt
Som jag sa i mitt första inlägg så är länkarna till Fredrik Elinders dokument till för dem som vill räkna utifrån sina egna förutsättningar. Den tabell som redovisas ges endast som exempel där man utgått från att övergången till fettförbränning (brytpunkt
Quote from Funbeat user on 21 September 2012, 19:20Intressant.
Jag tror Mikael har rätt för det har han oftast.
(t+)
Dessutom passar det mig bra att jag har längre tid på mig i Berlin utan att jag känner mig toklångsam.
🙂
Det är fullt rimligt att man blir långsammare efter en viss tid och det är kansk
Intressant.
Jag tror Mikael har rätt för det har han oftast.
(t+)
Dessutom passar det mig bra att jag har längre tid på mig i Berlin utan att jag känner mig toklångsam.
🙂
Det är fullt rimligt att man blir långsammare efter en viss tid och det är kansk
Quote from Funbeat user on 21 September 2012, 20:47Vilken distans utgår ni ifrån? På mig stämmer de där beräkningarna dåligt på längre distanser.
Här har jag utgått från min miltid:
Min tid.
Kalkylerad tid.3000
14:05
14:005K
24:20
24:0310K
49:35
49:35Halvmara
1:59:50
1:50:41Mara
5:17:50
3:49:1
Vilken distans utgår ni ifrån? På mig stämmer de där beräkningarna dåligt på längre distanser.
Här har jag utgått från min miltid:
Min tid.
Kalkylerad tid.
3000
14:05
14:00
5K
24:20
24:03
10K
Halvmara
1:59:50
1:50:41
Mara
5:17:50
3:49:1
Quote from Funbeat user on 21 September 2012, 20:55Oerfarna maratonlöpare drabbas både av brytpunkten för övergången till fettförbränning och av överskridandet av maxdistansen man kört sina långpass på. De flesta träningsprogram stoppar ju vid 30 - 35 km. Jag skulle säga att den här senare slår mycket hår
Oerfarna maratonlöpare drabbas både av brytpunkten för övergången till fettförbränning och av överskridandet av maxdistansen man kört sina långpass på. De flesta träningsprogram stoppar ju vid 30 - 35 km. Jag skulle säga att den här senare slår mycket hår
Quote from Funbeat user on 21 September 2012, 22:01IMB, du underpresterar på milen och uppåt enligt tabellerna & teorierna. Eller överpresterar på medeldistanserna 😉
Mer aeroba långpass skulle Hadd säga om det.
http://www.electricblues.com/html/Hadd.doc
IMB, du underpresterar på milen och uppåt enligt tabellerna & teorierna. Eller överpresterar på medeldistanserna 😉
Mer aeroba långpass skulle Hadd säga om det.
Quote from Funbeat user on 21 September 2012, 23:01Mikael> Tror det ligger mycket i det du säger där!
Mikael> Tror det ligger mycket i det du säger där!
Quote from Funbeat user on 22 September 2012, 13:21Om man tittar på världsrekordtempona för olika distanser från medeldistans upp till marathon ser man ett mönster att de sjunker med ca 10s/km för varje fördubbling av sträckan. När jag körde runningforfitness-kalkylatorn fick jag samma förutsägelse för mi
Om man tittar på världsrekordtempona för olika distanser från medeldistans upp till marathon ser man ett mönster att de sjunker med ca 10s/km för varje fördubbling av sträckan. När jag körde runningforfitness-kalkylatorn fick jag samma förutsägelse för mi
Quote from Funbeat user on 22 September 2012, 14:47Pontus, jo dessa 10s har man ju hört talas om. Kommer ihåg att jag då skämdes lite när skillnaden mellan min mara-fart och halvmaran var närmare 1 minut. Men så fick jag till 2 maraton-lopp som jag var lite mer nöjd med så nu är det "bara" 25s.
Har man
Pontus, jo dessa 10s har man ju hört talas om. Kommer ihåg att jag då skämdes lite när skillnaden mellan min mara-fart och halvmaran var närmare 1 minut. Men så fick jag till 2 maraton-lopp som jag var lite mer nöjd med så nu är det "bara" 25s.
Har man