Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det finns ett antal tumregler och en av dem är att man ska träna 4 xx distansen man tävlar på per vecka. Alla sekundjagare som springer mindre än 16 mil/vecka får förmodligen fortsätta drömma om tabelltid för maran. Är själv rätt nöjd med att leverera hyf

Shit - 8 mil i veckan för en hyfsad tid på Gbg-varvet? Hm, kan bli svårt att kombinera med Charlotte Kalla-satsningen i vinter.

Hmm, har aldrig hört den tumregeln men den låter ganska märklig. Att Usain Bolt endast skulle springa 800 meter per vecka tror jag inte riktigt på. 🙂
Följden av en sådan tumregel blir ju att ju kortare distans man springer, desto mindre träningsmängd.

JU,
I själva verket stämmer 4x träningsmängden väldigt bra och har använts länge som en ”riktlinje” för långdistanslöpare. Lite beroende på vad man menar så kan 3x veckoträningen stämma. Sedan gäller det säkert inte för varken 60 meter häck eller VM 100km

Om man utifrån min 5 km tid, 22:19 så borde jag springa mara på 3:32:17. Min maratid från förra året som jag är extremt nöjd med är 3:58:47. Då lyckades jag hålla nära nog konstant tempo hela loppet. Och det finns inte en chans att kapa 25 min på den tid

LL, precis. Det är ju det som bla AL och jag försöker säga!

Jag blev ju väldigt nöjd med 3:26 på maran men vet att den tiden inte riktigt motsvarar mina sub 20 på 5km. Samtidigt vet jag att maratiden skulle jag enkelt kunna förbättra med mer långpass och med mer mängd. Men allt handlar om en prioritering, förutom

10 km: 34.24 = 3.26,4 min/km
21 km: 1.15.49 = 3.35,6 min/km
42 km: 2.38.23 = 3.45,2 min/km

Hmm, klarade hårfint påslaget med 10 sek/km, så då skulle man ha gjort allting rätt i träningsväg då? Själv tyckte jag att jag var urusel på millopp, mest beroende

Bra tider, Erik! (t+) Vad var din veckomängd ungefär?

Mycket intressant att det är ca +10sek/km på dubblering av avståndet. Jag ligger på halvminuten. Det behövs bättre långpassträning för mig ser jag 🙂