Quote from Funbeat user on 23 September 2012, 14:48Håkan och Anders,
det stämmer säkert bra i vissa fall, men jag tror ändå att det snarast handlar om distanser mellan 10 km och marathon. Jag tror t ex att en riktigt vass 5 km-löpare tränar betydligt mer än 2 mil/vecka.
Jag själv ligger för närvarande p
Håkan och Anders,
det stämmer säkert bra i vissa fall, men jag tror ändå att det snarast handlar om distanser mellan 10 km och marathon. Jag tror t ex att en riktigt vass 5 km-löpare tränar betydligt mer än 2 mil/vecka.
Jag själv ligger för närvarande p
Quote from Funbeat user on 23 September 2012, 14:53@Magnus: Vanligtvis 10-13 mil/vecka oftast i sub4-tempo, även långpassen. Pga tempot var fler mil än så inte realistiskt, men var väl och nosade på 20 mil/vecka några ggr. Det var dock för mentalt jobbigt att ödsla så mycket tid på löpträning, så drygt 10
@Magnus: Vanligtvis 10-13 mil/vecka oftast i sub4-tempo, även långpassen. Pga tempot var fler mil än så inte realistiskt, men var väl och nosade på 20 mil/vecka några ggr. Det var dock för mentalt jobbigt att ödsla så mycket tid på löpträning, så drygt 10
Quote from Funbeat user on 23 September 2012, 16:05@JU: Det är som sagt en tumregel och ingen stringent formel. Och nej, flertalet motionärer på FB springer knappast några 16 mil per vecka. Och ja, med resultatet att maratiderna laggar mot tabeller & formler som i grunden baseras på eliten / att man är re
@JU: Det är som sagt en tumregel och ingen stringent formel. Och nej, flertalet motionärer på FB springer knappast några 16 mil per vecka. Och ja, med resultatet att maratiderna laggar mot tabeller & formler som i grunden baseras på eliten / att man är re
Quote from Jonny Persson on 23 September 2012, 16:135000-10 000 brukar räknas som långdistans i friidrott. Och en duktig 5000-meterslöpare tränar bra mycket mer än två mil i veckan.
5000-10 000 brukar räknas som långdistans i friidrott. Och en duktig 5000-meterslöpare tränar bra mycket mer än två mil i veckan.
Quote from Funbeat user on 23 September 2012, 17:05Fast tumregeln gällde väl MIN-mängd och inte MAX-mängd för att nå sin potential på distansen så det finns väl ingen motsägelse.
Fast tumregeln gällde väl MIN-mängd och inte MAX-mängd för att nå sin potential på distansen så det finns väl ingen motsägelse.
Quote from Funbeat user on 23 September 2012, 18:58Jag tror det blev lite missförstånd med 4 ggr veckomängden. Rätt givet att världseliten tränar mer än tex två mil men om man vill springa fem kilometer och klara det strax över mjölksyratröskeln så bör man nog minst köra två mil per vecka. Den tid man får
Jag tror det blev lite missförstånd med 4 ggr veckomängden. Rätt givet att världseliten tränar mer än tex två mil men om man vill springa fem kilometer och klara det strax över mjölksyratröskeln så bör man nog minst köra två mil per vecka. Den tid man får
Quote from Funbeat user on 23 September 2012, 19:24Håkan,
jag köper helt resonemanget med maxprestation och mjölksyratröskeln. Däremot så tror jag inte att det krävs en träningsmängd på 4ggr sträckan/vecka för att de olika kalkylatorer (RFF, McMillan osv) vi gett exempel på ska stämma. Inte heller för att
Håkan,
jag köper helt resonemanget med maxprestation och mjölksyratröskeln. Däremot så tror jag inte att det krävs en träningsmängd på 4ggr sträckan/vecka för att de olika kalkylatorer (RFF, McMillan osv) vi gett exempel på ska stämma. Inte heller för att
Quote from Funbeat user on 23 September 2012, 20:58JU,
Tror vi kör runt diskussionen nu men de flesta upplever att ju att man klarar de uppsatta tabellernu upp till en viss nivå. Sedan havererar dem. Därav denna brytgräns. Har man inte med denna brytgräns så kan man inte prediktera långa distanser. Medan
JU,
Tror vi kör runt diskussionen nu men de flesta upplever att ju att man klarar de uppsatta tabellernu upp till en viss nivå. Sedan havererar dem. Därav denna brytgräns. Har man inte med denna brytgräns så kan man inte prediktera långa distanser. Medan
Quote from Funbeat user on 23 September 2012, 21:15Alla som tävlar på 10000 m och på maraton och satsar lika friskt på båda distanserna räcker upp en hand......
....ehh, det var inte många. Kanske förklarar en del....?
Alla som tävlar på 10000 m och på maraton och satsar lika friskt på båda distanserna räcker upp en hand......
....ehh, det var inte många. Kanske förklarar en del....?
Quote from Funbeat user on 23 September 2012, 21:23Mikael, man kan ju också fråga sig hur många på Funbeat som medvetet satsar på en eller annan distans. Tror de flesta hattar än hit än dit, beroende på vilket lopp som står närmast i kalendern. Midnattsloppet, Göteborgsvarvet eller Stockholm Marathon.
Mikael, man kan ju också fråga sig hur många på Funbeat som medvetet satsar på en eller annan distans. Tror de flesta hattar än hit än dit, beroende på vilket lopp som står närmast i kalendern. Midnattsloppet, Göteborgsvarvet eller Stockholm Marathon.