Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Ingmarie, kollade lite på din träning och jag tror det är precis som Anders skriver ovan.
Dina långrundor behöver nog vara åtminstone 14-20 km/vecka i ett antal månader för att du ska kunna komma ned till den tid som du rent teoretiskt borde ha på halvma

Undrar i själva verket om inte nyckeln är just "Under förutsättning att man är tränad för distansen".

För mig så stämmer siffrorna i de flesta tabellerna på pricken upp till halvmara - men jag är helt övertygad om att jag skulle underprestera rejält på e

Ja, jag tror att det är precis det som är nyckeln. Mitt mål har ju varit att förbättra mig på milen (men jag har förstås tacksamt tagit emot förbättringar även på halvmara och 3000 meter).

En sån här tabell ger ju verkligen inspiration att träna lite me

Ingmarie - jag är övertygad om att du har alla förutsättningar att kapa många minuter på Gbg-varvet om du tränar rätt!

Själv ska jag i vinter försöka lära mig att springa marathon ordentligt för att leva upp till tabellerna…

🙂

Jag har goda förhoppningar även när det gäller dig, Joakim. 🙂 Det är Sthlm som gäller väl?

Problemet är ju att jag även ska bli en ny Charlotte Kalla i vinter. Men längdskidåkning bör väl rimligen inte försämra uthålligheten. Fast som löpning är det ju

Tack! Ja, det stämmer.

Leif, jag har tyvärr inte heller den uthållighet som behövs för att regeln ska hålla ända upp till maran, men t.o.m. halvmara stämmer det bra. För mig skiljer det kanske 20-25 sekunder mellan halvmara och mara.

Pontus, jag faller ifrån redan mellan 3km och 5km för där skiljer det 12s. Sedan 15s mellan 5km och milen och 16s mellan milen och halvan.

Jag har följande hastigheter:
10.0000m=4:36 min/km (BANA)
Halvmara= 5:04 min/km
Marathon= 5:36 min/km

(har bara sprungit ett marathon och har inte så stor vana på så långa distanser ännu)

Jag har följande hastigheter:
5.000m = 4.04 min/km
10.0000m = 4:13 min/km
Halvmara = 4:23 min/km
Marathon = 4:52 min/km

10s vid dubbling av sträckan stämmer bra upp till halvmaran, men finns potential till förbättring på maran. Finns det iofs på övriga s