Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHund i spåret
You need to log in to create posts and topics.

Hej Niklas.

"Hundar får inte vistas på begravningsplatser och allmänna badplatser"

I höstas (alla helgon) när vi var till graven och tände ett ljus. Ja vad får man se. Jo 1. en hund kommer trippandes på kyrkogården. 2. Hunden blir lite nödig och trippar

Sven - Man måste väll utgå från att de som pratar här har för avsikt att följa de föreskrifter och lagar som finns. Annars går det ju inte att diskutera. Så frågorna måste ju behandla de platser där det är upp till hundägaren att själv bestämma om hunden

Min kompis är skräckslagen för hundar utan att ha en fobi. Med astmaallergi som har resulterat i några akutenbesök pga andnöd så är det en reell livsfara för honom med en hund som "bara" vill hälsa.
Snälla, arga, stora eller små hundar, för honom är alla

För hundägare i Stockholm gäller, enligt Stockholms stads egen hemsida följande:

Lokala ordningsföreskrifter för Stockholm
(gäller ej ledarhund eller polishund i tjänst)
§ 20 – Hund skall hållas kopplad på offentlig plats med undantag av de områden där

Springa fram och hälsa tycker iaf jag med råge inryms under avsevärda olägenheter.

Tycker att Ava får lite väl mkt skit just nu.... Förstår era poänger med att man inte kan lita på hundar till 100 %, men fokus bör ändå främst läggas på de som är nonchalanta, okunniga helt och hållet, som skaffar hundar som accessoarer, statuspryl osv.

Alla tjejer under 1500kg borde förbjudas gå med hästar i koppel! Det har du rätt i! 🙂

ja, det tycker jag. själv är jag livrädd för hästar och i skatås i göteborg springar man ibland på enormt stora hästar som tar upp hela stigarna - vem vet vad de kan hitta på? hästar blir ju rädda för vad som helst och flippar ut.

Lite mer allvarligt: I morse då jag var ute o sprang på skogsstig på norra djurgårn alldeles ensam i "skogen" möter jag en dam med kopplad hund. Då jag är 10m bort böjer hon sig mot hunden, jag undrar för mig själv vad hon gör. Precis då vi möts ser jag:

Rolle P -> Man får följa kedjan mellan ordningslagen, där grunderna står, ut till varje enskild kommuns föreskrifter. Men ordningslagen ligger alltid i botten med minmikraven som alltid gäller. Kommun kan bara _utöka_ kraven (och gör det ofta).

ORDNING