Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHund i spåret
You need to log in to create posts and topics.

Mira, ja, det är en annan diskussion. Men det finns en avgörande skillnad mellan de två djuren.
En häst är inget rovdjur och saknar därför vissa egenskaper och instinkter som hunden har.

Sen tycker jag faktiskt inte att det är särskilt vettigt att unga p

Sven: I min hundliberala kommun skriver man så här i Lokala Ordningsstadgan (originalet hittar du på http://www.molndal.se/download/18.4e32c810bb3fbffc780002807/Lokal+ordningsstadga.pdf - 17 §):

”1 mom. Under vistelse utomhus på offentlig plats skall hun

Hästar skadar väl oftast sin ägare/brukare?
Hundar är mer "utåtriktade", om man säger så.

Där håller jag med er, Peter och Rasmus - en häst är ju faktiskt ett flyktdjur och tar således till flykten om den blir rädd, den attackerar inte (inte en "normal" häst i alla fall). Vad är det seadn som säger att en tjej på 14 inte har lika stor, eller s

Problemet för mig som är hundrädd (och därmed även ganska okunnig om hundar och hundars beteende) är att när jag möter en person med en okopplad hund, så är det omöjligt för mig att avgöra om hundägaren verkligen har kontroll över sin hund eller inte.
Jag

Josefin, jag skrev "kommit in i tonåren". Ungefär 13 och äldre, därmed. Det är naturligtvis individuellt, men eftersom vi inte har ett samhälle där vi lämplighetstestas för varje aktivitet, så får åldersgränser fungera som ett alternativ.

Men visst, viss

Ja gud, hästar är inget vidare i trafik....... Verkligen inte! De har taskig syn men riktigt bra hörsel vilket gör dem väldigt lättskrämda främst bakifrån men också framifrån om det är något som kommer i deras "blinda fält". Cyklar är tysta, kan komma sna

Det skumma är att åtskilliga hästägare tycks tappa respekten för andra trafikanter så fort de hamnar bakom ratten samtidigt kräver de stor respekt av andra trafikanter när de själva rider.
Normalt är att cyklister gör ryttare o häst medvetna om att de när

Josefin: Närmaste motsvarigheten till "promenad med lös häst" är väl den av tjejerna i stallet hemmavid som brukade rida sin häst utan vare sig träns, sadel eller andra hjälpmedel. På (små)vägarna likaväl som i paddocken. Allting går om man bara vill. 😉

AVA: Problemet för honom när han är ute och t.ex. löptränar och möter en lös hund är att han inte vet om ägaren har koll på hunden. Vilket gör att han blir lika skrämd för alla lösa hundar. Nötter i affären däremot hoppar inte på de allergiska så jag tyck