Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHund i spåret
You need to log in to create posts and topics.

Hej Lars.

"Min fråga är vad folk allmänt tycker om att möta en hund i spåret?"

Tackar som frågar. Detta svar är nu inte riktat till dig utan bara min uppfattning om hundar. Du är säkerligen en av de som har koll på din jycke, tror jag.

Följande uppfatt

Har (nästan) alltid min nuvarande hund lös. Hon får inte hälsa på andra hundar (som hon för övrigt tycker är rätt läbbiga) eller människor. Största problemet vi har är med just människor som tycker att hon är "gullig" och gärna vill hälsa. Himla lätt att

speciellt inte om man är hyperallergisk mot vissa hundraser, som till exempel schäfer

Min hund Kiara är en belgisk vallhund, och är rädd för människor. Hon tycker det är bedrövligt att människor får springa lösa hur som helst på motionsspår. Särskilt när de springer åt olika håll och inte kan enas om en riktning, allihopa. Hon brukar vilja

Koppla hunden när du/ni vistas på stigar, helt OK med lös hund på typ öppna fält, förutsatt att hundj-veln kommer när husse/matte ropar.

Hej Katarina.

"Tänk på det, ni hundrädda. Det omvända problemet finns också... och tänk på att det inte alltid är ni som är räddast. Klen tröst, kanske"

Ja det är en väldigt klen tröst för de som är hundrädda. Men ett tips till dig är att hålla dig bort

Jag har full förståelse för Kiara. Det är inte lätt att hantera flocken.

Faktum är att jag bryr inte så mycket om hundar som är lösa om de glada och viftar på svansen. Problemet är löplinorna som man inte ser och om vallaren är på fel sida om hunden.

Jag tycker det är viktigt att "utsätta" hunden det den är rädd för, under kontrollerade (KOPPLADE) och lugna former och under tryggt ledarskap. Ska jag undvika allt hon är rädd för så gör jag oss båda en otjänst och främjar inte alls en positiv utveckling

Hej Katarina.

jag vill bara säga att det, av mig, uppfattas som en något udda vinkling. Ja säger inte att du har fel bara att jag uppfattar den som lite annorlunda, då du skriver så här.

"När hon är lös och det plötsligt rusar fram en helt otippad löpar

"För du måste väl ändå medge att det skulle kunna uppfattas så som om din hund inte är sådär väldigt kärvänlig i en sådan situation, eller?"

Jodå, den är kärvänlig! Tänk bara på situationen när man sitter och tittar på en superspännande film. När man då