Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHundbiten under löprundan
You need to log in to create posts and topics.

Magnus regler för blandtrafik! 🙂

Är det motionsspår, bör alla anpassa sig så att man skall kunna jogga/springa obehindrat (dvs ev. gångare bör hålla sig till höger och se upp för bakomvarande trafik, och lämna plats för fri passage. Gärna kasta ett öga

Ömsesidig respekt...Håll hunden kopplad och ur vägen så enkelt är det. Och väljer du att ha med dig hunden i spåret på gångvägen i parken på stranden eller på cykelbanan så får du hålla koll på din omgivning, inklusive bakåt. Det är du och enbart du som h

David: Nja, inte riktigt så. I lagen om tillsyn över hundar och katter så står det faktiskt att skadeståndet kan jämkas om den skadelidande har varit oförsiktig eller medvållande. 🙂

Även om hundägaren har strikt skadeståndsansvar för det hunden gör så

"Jag skall kunna passera dig eller din hund med en decimeters marginal utan att något skall hända"

Inte konstigt att gamlingar blir omkullsprungna när vissa löpare envisas med att äga hela jävla spåret.

Jag kan säga att hade du kommit upp bakifrån utan

Jag blev biten av en ganska stor hund (odefinierbar blandras) på ett träningspass efter ett elljusspår för många år sedan. Det blödde från låret. Jag blev så förvånad och fortsatte springa några hundra meter till, men sedan kom ilskan över mig. Jag greppa

Magnus: Ett motionsspår är liktydigt med rekreationsspår, dvs löpare har inte något moraliskt företräde framför dem som promenerar. Någon som promenerar på ett motionsspår befinner sig inte där på nåder, och har inte som uppgift att hålla koll bakåt. Det

Flugvikt, jag håller inte med om att motionsspår är liktydigt med promenadstråk, på samma sätt som GC-bana inte heller är liktydigt med promenadstråk.

Givetvis får du gå i spåren, men du bör ge fri lejd för de som vill motionera med språng.

Magnus - varför separera löpare och gångare. Alla till fots bör hålla lite uppsikt bakåt och dra sig åt höger för att släppa fram snabbare personer!

Alltså allvarligt, en hund ska inte bita en förbipasserande ÄVEN om denne passerar tätt inpå. Det är alltid hundägarens ansvar att se till att hunden INTE anfaller. Enklast är väl att se till att ha sig själv mellan hund och ev. löpare?

Sen är det självk

Christer, i motionsspår ja. Men på promenadstråk tycker jag att löpare får acceptera gångare i klunga. 🙂