Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHundbiten under löprundan
You need to log in to create posts and topics.

men hörrni, om ni håller hunden på sidan där vägen inte är, så finns ju i praktiken inte risken att någon passerar FÖR nära, eller hur? Jag tror väldigt få löpare/gångare hoppar ut i spenaten bara för att få passera så nära er hund som möjligt.

och reson

Det är ju aldrig ok att en hund biter. Barn eller vuxen. Men det man måste komma ihåg är att hundar är djur. Och alla hundar kan bitas i pressade lägen. Hur kopplade och lydiga dom än är.
Föräldrar har också ett ansvar. Man släpper inte fram sina barn t

"? Är det ok om er överaskade hund biter ett barn som oväntat springer fram? (att det KAN hända står klart, varken barn eller hundar är helt förutsägbara, men är det ok?)"

Klart att det inte är okej. Det vore ju absurt och sjukligt att hävda något annat.

Ja, alla djur kan bita i pressade lägen och det är ägarens ansvar att skydda djuret från de lägena. Precis som det är föräldrars ansvar att se till att ungen inte springer fram till okänd hund eller ut i vägen.

Ett sätt att ta det ägaransvaret är att ha

Just nu vet jag inte vad det är du egentligen vill diskutera Anna. För det du skriver nu har ingen motsatt sig. 🙂

Men tidigare skrev du: "Alltså allvarligt, en hund ska inte bita en förbipasserande ÄVEN om denne passerar tätt inpå."

Problemet är ju

Jag tycker fortfarande att det är ditt ansvar att se till att din hund inte utsätts för de situationerna. I övrigt är vi nog överens. Hänsyn från båda sidor är självklart.

Visst är det mitt ansvar. Men kanske vi även kan vara överens då om att även löparen är ansvarig för sitt agerande när han eller hon sveper förbi tätt intill? Eller är löpare de enda som är helt ansvarsbefriade i denna soppa? 🙂

Jag anser att det ALDRIG är acceptabelt att en hund biter någon! Men det är faktiskt hundens naturliga försvar så man måste vara beredd på att det kan hända. Är man beredd på att en sån sak kan hända så är man osså beredd på att förhindra den.

Sen alla n

Gerda har en poäng. Ropa håll höger eller något och tacka när de gör det.

Som tagits upp en hel del nu senare i tråden så är inte alla löpare perfekta heller...

Och vad är grejen med denna avlivning hit och dit undrar jag fortfarande. Ser fortfarande in

En frågeställning från en hundägare:

Jag har en mops.

BILD:http://i53.tinypic.com/2djxfz8.jpg

Han är för all del fullständigt oförmögen att påvisa någon som helst form av aggressivitet och gör varken människa eller djur förnär, men jag har definitivt