Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHundbiten under löprundan
You need to log in to create posts and topics.

En hundägare har strikt ansvar för sin hund och borde inse det oftare.

Hundägare (och alla andra) som vistas i en svensk kommun (vare sig tillfälligt eller bofast) har SKYLDIGHET att känna till kommunens lokala ordningsföreskrifter.

En hel del kommuner (t ex Stockholm och Sundbyberg) har KOPPELTVÅNG på all offentlig plats,

Jörgen, hela inlägget jag skrev där var faktiskt inte riktat emot dig :P!

missade att jag skrev @Jörgen.. när jag skrev resten, var mest första biten som jag skrev till dig :)!

@Sven

Som du skriver så har alla kommuner olika bestämmelser, och rätt många kommuner har särskilda områden där det råder strikt koppeltvång!
Det har jag förståelse för!

Men varje år under våren när djuren föder osv, så kan man läsa att det råder "koppe

Vissa kommuner har koppeltvång och skyltar inte.

"Så generellt sett finns det INTE strikt koppeltvång här i sverige, om man inte räknar med de områden som kommunerna själv lagt koppeltvång på.. "

Varför ska man inte räkna med dem??

Det är ju JUST DÄR problemen med oseriösa och hänsynslösa hundägare u

Passade på att kolla upp vad som verkligen gällde i min hemstad Växjö. Citerat direkt från kommunens hemsida: "Hundar ska hållas under uppsikt, och vara kopplade på gång- och cykelbanor, gator och torg." .. men frågan är om hundägarna ens bryr sig, med t

@Sven

Det jag menade var att det råder inget generellt koppeltvång i sverige.

Däremot råder det koppeltvång där kommunerna själv har valt att lägga koppeltvång!

Ursäkta för min luddiga formulering, borde ha sagt såhär istället!

@David, så kan det var

"För det första så är det sällan man möter någon..."

Mmm. Så sa bruttan som körde på vänster sida av vägen i en tvär vänsterkurva och därmed körde in i en mötande bil, min, och krossade dess framflygel och strålkastare också.

Sen så kan jag förstå er som springer mer efter vägar och på gångvägar i städer,
att man möter många hundar när man är ute och att vissa av dom ägarna inte är bra.. vilket är som bäddat för att någonting skulle kunna hända om dom inte har fullgod kontrol