Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur andas du när du tränar?
You need to log in to create posts and topics.

Problemet de flesta har med sin andning är att dom andas med magen/buken istället för med bröstkorgen.

Det är super enkelt att test om man andas korrekt! Lägg dig på rygg och lägg en hand på magen(i höjd med naveln) och den andra på bröstkorgen (i höjd

Anders R, har du även testat att andas på olika sätt när du tränar? Exempelvis bröstandning kontra djupaning eller näsandning kontra munandning eller olika rytmer ex. 3 steg på inandning och 6 steg på utandning? Isåfall har du märkt någon skillnad?

Mitt

Annica med litet träning skulle du troligtvis kunna andas både in och ut genom näsan. En svensk studie visade att vi förlorade 42% mer vatten när vi andas ut genom munnen jämfört med näsan.

När jag började näsandas vid träning för 3 år sedan fanns det in

Om jag formulerar mig så här då. Livet är fullt med svårigheter. Det är mycket att tänka på. Varför göra det svårare för en större allmänhet med något så banalt som andning om man inte 1) tillhör elitaspiranter och söker de sista mikorosekunderna 2) har e

Anders O: Jag tror det, med tanke på att jag gör det på vintern av nöd och tvång. Fast det går ju saktare då också, men luftrören tycker inte om kalluft så ska jag springa ute när det är kallt blir det att ta skeden i vacker hand 🙂

Försöker nog mest sl

Anders R: Det är helt ok för mig att du inte är intresserad av andning. Samtidigt är det många som är det och jag finner det väldigt lärorikt att diskutera med dem och ta del av deras erfarenheter.

Annica: Flera har rapporterat om att de klarar av samma

"Vidare kryddas luften i näsan också med det viktiga ämnet kvävemonoxid (NO)".

Jag funderar på var den kvävemonoxiden kommer ifrån. Alltså skillnaden mellan att andas mellan näsa och mun.

Jag vill inte säga att jag är skeptisk, men förklara gärna.

Lars: Vad lustigt att du säger att det är bröstkorgen och inte magen som ska röra sig. När jag gick i andningsterapi som barn (astmatiker) så fick jag lära mig att andas med magen.

Det var vad VC sa till mig också, fick mig att tänka på profylaxkursen jag gick på för många år sen (då man ironiskt nog skulle lära sig andas rätt för att lära sig slappna av och kontrollera smärta). Det är något jag hört från flera källor dessutom, att

"Anders R: Det är helt ok för mig att du inte är intresserad av andning. Samtidigt är det många som är det och jag finner det väldigt lärorikt att diskutera med dem och ta del av deras erfarenheter."

Gissa om jag är intresserad av anding.

Är astmatiker