Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur hårt knyter du skorna?
You need to log in to create posts and topics.

Googla lock-laces - det har vi triathleter för att snabbt få på/av skon. Resår istf snören. Funkar perfekt. Fast ska man springa terräng vill man ha riktiga snören och dra åt ordentligt!

Har mina pjuck väldigt löst knutna. Kutar jag sakta en typ femma så knyter jag inte alls utan stoppar bara ner stumparna i skon.
Kutade i onsdags Vansbro Marathon och då fick jag stanna å knyta skorna hårdare eftersom underlaget inte var platt å fötterna

Jag har knutit för hårt en gång (fick ont ovanpå foten som satt kvar länge). Jag knöt då väldigt löst ... och fick ont i knät innan jag kom på felet.

Så nu är jag noga med att knyta "lagom" för mig. 🙂 Men jag verkar ju vara superkänslig i och för sig!

Beror på vad som ska springas. Intervaller eller annat fartfyllt så tightar jag till lite mer än vanligt. Är det långt men lugnt så blir det lite lösare eftersom fötterna sväller mer påtagligt då. Lite beror också på om man springer på framfot och trycker

Knyter hårt framtill och lösare bakåt (uppåt foten) Detta upplever jag som att stabilisera foten bättre mot hälkappan utan något tryck på foten.

Jag springer mest terräng (med Inov-8 X-talon 212) och har problem med att skosnörena går upp, så jag funderar på att skaffa lock-laces. Men så läser jag här på FB att många tycker det är viktigt att skorna sitter hårt när man springer terräng, varför?
J

Så man inte glider omkring i skorna när de blir blöta, svårt att få bra kontroll vid ojämnet underlag.

Om man glider omkring i skorna har man inte för stora skor då?
Jag tror det kommer fungera för mig eftersom skorna sitter perfekt?

Med "terräng" menar vi alltså inte platta skogsstigar utan helt obanad terräng där underlaget lutar åt alla håll. Iofs gör en sko som X-talon 212 som har tunn sula att vridkrafterna blir mindre men jag vill ändå att skon sitter fast. Ett annat problem med

Du ändrar ju omfånget när du snör åt skon så den inte vrider sig lika lätt eller att man halkar åt sidorna.