Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur många kan springa en mil?
You need to log in to create posts and topics.

Faktum är att jag betvivlar att tio % av sveriges befolkning kan springa oavbrutet en mil.

Tror du inte det David, jag skulle tro att det är mer än 10%, men det är bara en gissning. Det är klart man får ju räkna bort gamla, barn, handikappade och de som av någon annan anledning inte kan springa, så du kan nog ha rätt i ditt antagande.

Jag hittade faktiskt ett inlägg i ämnet här på funbeat som Sylvia S har skrivit, men där handlar det om 5 km:

"Ang kortlöpare; vet Du inte om att endast 10% av svenska befolkningen kan springa 5 km i ett sträck?"

Kommer du ihåg var den uppgiften kommer

pierre - gränsen måste ju dras någonstans, och om de ska vara 10% som klarar milen så måste ju gränsen dras! Du klarar att springa 4km och sen går du 5km och springer sista km på tiden 1:40, klarar du att springa milen då?

Ja, jag läste om det på jogg.se. Ska se om jag hittar tråden. Återkommer.

EDIT: Det gick snabbt att hitta det. Men ta tråden för vad den är...ej särskilt vetenskapligt underbyggd.:-)

http://www.jogg.se/?sida=forum&subid=1134&searchstr=5

Jag hittade det här - det svarar ju inte på Ingmaris fråga men handlar iaf om ämnet 🙂

Enligt läsarfrågan i senaste Runner´s World får vi följande svar på "Hur långt har du sprungit som längst?":

mindre än 10km 9%
10 - 21,1 37%
21,1 - 40km 19%
Maraton

Kalle:

Jag håller med om att det blir svårt om man får ta paus eller inte. Jag kan nog faktiskt tycka att man inte ska ta paus för att det ska räknas, för då kan man ju springa 1km om dagen och räkna mellanrummet som paus och efter 10 dagar säga att man

"sen går du 5km"

Om du går, så springer du inte 😉
Av samma anledning skulle jag inte godkänna cykling eller rollerblades mm.

Jaa, spännande!

EDIT: Detta entusiastiska utrop var alltså riktat till Sylvia ovan. 🙂

Christer, det är ju precis det citatet jag skrev om i ett inlägg längre upp i den här diskussionen...

Och om det är den läsarundersökningen som är källan så kan man ju lugnt säga att resultaten har förvanskats en smula.