Quote from Funbeat user on 8 July 2011, 11:23Åldersfaktorn finns, men börjar knappast vid 35år, utan snarare 45.
Åldersfaktorn finns, men börjar knappast vid 35år, utan snarare 45.
Quote from Funbeat user on 8 July 2011, 11:35Åldersfaktorn börjar tidigare än 35 år, det är troligen inte så många sjuåringar i Sverige som slår mig 🙂
Åldersfaktorn börjar tidigare än 35 år, det är troligen inte så många sjuåringar i Sverige som slår mig 🙂
Quote from Funbeat user on 8 July 2011, 13:06En väldigt god approximation är att man (om man är ”elitmotionär) fr.o.m 35 års ålder tappar ca 2,5 sekunder/km på miltempot (dvs även intervallträning osv). Den gäller till ungefär 70 årsåldern där några andra faktorer kommer in. I denna minskning ingår
En väldigt god approximation är att man (om man är ”elitmotionär) fr.o.m 35 års ålder tappar ca 2,5 sekunder/km på miltempot (dvs även intervallträning osv). Den gäller till ungefär 70 årsåldern där några andra faktorer kommer in. I denna minskning ingår
Quote from Funbeat user on 8 July 2011, 13:28Någon lista med amerikanska rekord för 10 km i olika åldersgrupper
För män verkar gränsen vara runt 70 år för sub40.
http://www.bcathletics.org/main/pdf/mastroadrecords.pdf
Någon lista med amerikanska rekord för 10 km i olika åldersgrupper
För män verkar gränsen vara runt 70 år för sub40.
Quote from Funbeat user on 8 July 2011, 13:43Miles Fleetwood gjorde 41:03 på Karlstad Stadslopp i år. Han är M70, och uppenbarligen bättre än jänkarna. Men han har en bit kvar till Rune Bergmans 40:16
http://veteran.friidrott.se/rekord/rekutom.htm
Miles Fleetwood gjorde 41:03 på Karlstad Stadslopp i år. Han är M70, och uppenbarligen bättre än jänkarna. Men han har en bit kvar till Rune Bergmans 40:16
http://veteran.friidrott.se/rekord/rekutom.htm
Quote from Funbeat user on 8 July 2011, 14:29HH: Lite kul, enligt den statistiken tappar kvinnor 2,5 sek/(km*år) mellan 40 och 70 år och männen 2,4 sek/(km*år) om jag räknar rätt i hastigheten. Den gamla grundregeln stämmer hyfsat även där alltså....
HH: Lite kul, enligt den statistiken tappar kvinnor 2,5 sek/(km*år) mellan 40 och 70 år och männen 2,4 sek/(km*år) om jag räknar rätt i hastigheten. Den gamla grundregeln stämmer hyfsat även där alltså....
Quote from Funbeat user on 8 July 2011, 14:38Håkan, när jag fyller år brukar jag säga att idag har jag blivit 20s snabbare på milen. Men jag bör alltså uppdatera till att jag blivit 25s snabbare på milen!
Håkan, när jag fyller år brukar jag säga att idag har jag blivit 20s snabbare på milen. Men jag bör alltså uppdatera till att jag blivit 25s snabbare på milen!
Quote from Funbeat user on 8 July 2011, 14:43Nja, på långdistans tror jag inte alls man tappar sådär mycket mellan 35 & 45år. Att statistiken pekar i den riktningen påverkas ganska mycket av att många satsar mindre på löpningen och mer på familj/annat.
Det räcker med att man tappar 1% rent fysiskt
Nja, på långdistans tror jag inte alls man tappar sådär mycket mellan 35 & 45år. Att statistiken pekar i den riktningen påverkas ganska mycket av att många satsar mindre på löpningen och mer på familj/annat.
Det räcker med att man tappar 1% rent fysiskt
Quote from Funbeat user on 8 July 2011, 15:18LA: Så exakt kanske det inte är på individnivå som 20 eller 25 sekunder. Det kommer in en del andra saker som man kan räkna separat om man är nörd. Viktuppgång (eller förskjutning med mindre muskelmassa), återhämtningstid ger olika mycket kvalitetspass os
LA: Så exakt kanske det inte är på individnivå som 20 eller 25 sekunder. Det kommer in en del andra saker som man kan räkna separat om man är nörd. Viktuppgång (eller förskjutning med mindre muskelmassa), återhämtningstid ger olika mycket kvalitetspass os
Quote from Funbeat user on 8 July 2011, 16:26Luffsa utan syfte eller träningsplan? Dvs som alla andra motionärer "för att ha kul och må bra" så du inte tröttnar utan fortfarande springer om 30år? Såklart du blir sämre med den inställningen. Noll satsning eller ambitioner. Sen skyller du på åldern. D
Luffsa utan syfte eller träningsplan? Dvs som alla andra motionärer "för att ha kul och må bra" så du inte tröttnar utan fortfarande springer om 30år? Såklart du blir sämre med den inställningen. Noll satsning eller ambitioner. Sen skyller du på åldern. D