Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur ska jag tolka min puls?
You need to log in to create posts and topics.

Jag misstänker att inte alla inblandade delade din uppfattning om exakt vad som var "en lättare löprunda". 😉

Ja Micke, vi verkar ha åkt på samma skit samtidigt. Klokt av dig att du gick och blev kollad innan din mastodontinsats i löpningens värld!

Jag blir sakta bättre, men har bestämt mig för att springa som om jag skulle springa en ultra - även om jag inte gö

Jag tog en forcerad långpromenad i tisdags. Då kände jag också av en sådan där smärta i lungorna. Jag märkte då också att jag inte skulle kunna gå på för fullt.

Vid starten i lördags kände jag mig dock mycket bättre. Jag hade förstås inte pulsband på mig

Härligt - vi kommer igen. Ont krut förgås inte så lätt.... 😀

Lite kapning men men ...

När ni säger lågpuls, hur låg puls är det då?

Jag bestämde mig för att ta mig ut på ett långpass terräng igår och försöka hålla pulsen under 130 hela tiden.
Det blev mycket gång kan jag säga. Typ i alla uppförsbackar och ett ta

Martin: Det är nog väldigt individuellt och svårt att säga något generellt som gäller för alla.

För mig är lågpuls under 155 enl test men än viktigare tror jag känslan är.

Jag håller alltså inte på så mycket med pulsmätning men när jag cyklar och crosstrainar i gym så får jag pulsvisning på köpet. Just nu maxar jag nog på 180 (uppskattat) och när jag tränar mer intensivt ligger pulsen runt 155-160 vilket nog är strax under

Tackar.

Man hör ju en del om vad man ska träna på för pulsnivå för uthållighet/långlöp.

Mikael; du ligger alltså på ca 70% av max när du springer ultralopp. Är det en lämplig nivå för träning också då kanske? Och varför ska man egentligen ligga så lågt

Antalet mitokondrier i de arbetande musklerna ökar och de befintliga blir effektivare om man springer långt och länge på låg puls. Även kapillärerna blir fler, man kan flerdubbla antalet kapillärer i muskeln och på det viset effektiviera musklens arbete.

Det finns många andra här som kan det här bättre men om jag svarar för mig själv så tränar jag så här:

- Långpass en gång i veckan minst 4 timmar i samtalstempo = lågpuls.

- 4-5 dagar i veckan korta "kvalitetspass" om 30-45 minuter som intervaller, bac