Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur träna i snö?
You need to log in to create posts and topics.

Karl: Jag har inte halkat än.

jag är livrädd för att halka.
gav mig ändå ut i ursviks extrem med nyfiken löpare.
snö över anklarna.
lössnö.
packad snö.
blöt snö.
yrsnö.

det går att springa på vintern i snö.
men jag föredrar att göra det med icebugs.

Daniel: Inte jag heller men det var bra närma på sina ställen =) Och vintern är ung =)

Jag är inte orolig över att halka, det gör man förr eller senare oavsett årstid tycker jag. Dock hatar jag att trampa ner i en pöl efter nån kilometer och veta att jag har typ 3 timmar till med blöta fötter, så i år blir det GoreTex eller liknande.

När jag springer brukar jag kunna "koppla bort" att mina fötter är blöta och inte komma på det förns jag kommit hem igen 😀

Köffte att par HBB Slipstoppers på lunchen, en tiopotens billigare än ett par Icebugs men inte lika snygga naturligtvis.

På nåt konstigt vis är jag glad att temperaturen inte gått över nollan än, ska bli kul att testa snö och is och slippa slasket ikväll

Utan att vilja predika måste jag trots allt ge Daniel rätt här - ett hett tips att träna löpteknik är faktiskt just att springa på is. Om du halkar när du går men inte har problem att springa på ett visst underlag, då gör du troligtvis helt rätt 🙂

I de

Springer mest i motionsspår och en nedförsbacke med glansis klarar ingen fotisättning av. Förra året fick jag springa bredvid spåret i slasksnön. I år hoppas jag mina Icebugs ska hjälpa lite.

Springer man bara nog mycket så kommer man att halka förr eller senare oavsett löpteknik. Jag kan säga att jag har viss statistiskt underlag efter många vintrar till fots. Händer inte ofta att jag halkar men ett par gånger har jag farit omkull rejält och

Jag springer själv på gångvägar och dessa är ofta plogade och ibland även sandade. Jag undviker backar och har inga större problem med halka.