Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur uttala ASICS
You need to log in to create posts and topics.

De fick namnet asics eftersom ordet "skräp" redan var upptaget.
Men till frågan: jag säger ejsicks.

Vid något tillfälle förtydligade Saucony i reklam att man ska uttala namnet "sock a knee" (med anglo-amerikanskt uttal). Det lär vara indianskt och taget efter en plats - "Saucony Creek. Fast där på plats sägs det finnas en del gamlingar som påstår att de

På 80-talet sade man "Soshoni" och representanter förklarade detta med att det berodde på en indianstam Shoshone.

Personen som startade Saucony var väl född i Tyskland, så lite blandat kunde det nog blivit.

Senast nu i vintras när jag träffade Saucony-

Oavsett vad man kan få för svar av företagets olika representanter så lär väl ändå det officiella uttalssättet var det som hörs i reklamen?

Jag jobbar själv på ett finskägt stålverk och det är få här som kan uttala namnet korrekt, även högt upp i ledning

Nu blev jag nyfiken Jessie ... Outokumpu? Ruukki?

Polarit?

Polarit heter numera Outokumpu. (H)

Jag kan tänka mig att "Outokumpu" inte är så enkelt att uttala för en svensk: finskans o läses som svenskans å, medan u utläses som o (som i ost). Dessutom ligger betoningen i finska ord alltid på första stavelsen.

Alltså: Åotåkompo (med betoningen på st

Det här var den roligaste diskussionen på länge! Jag blev lite klokare men jag är inte säker på svaret på frågan. Men vad gör det.:-)

Yvonne: (t+) Just så. Men det ääär ju så lätt att säga AUTOKOMPO eller AUTOKUMPU, eller hur? *flinar*

Jenny: Svaret på grundfrågan är fortfarande ä-siks, se bara här:
http://www.asics.se/brandcampaign2011/
och se eller spola reklamfilmen till slutet. 🙂