Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningIdioti eller ett viktigt test?
You need to log in to create posts and topics.

Så här brukar jag göra på halvmaror. Jag försöker hela tiden hålla ett tempo som är lite obekvämt fort (förutom första fem de det som regel går tillräckligt fort ändå). Då blir jag sjukt trött någonstans vid 18 och krigar in de sista 3. Det har funkat bra

OK Anna, vilken startgrupp har du? Så jag vet hur fort jag måste springa för att du inte ska ha hunnit förbi när jag går i väggen? 😀
Sambon startar ju i 14 så jag kommer väl kämpa för mitt liv för att vara före honom i mål 😀

Edit: Jag startar i 11

Sven: Precis samma taktik körde jag med förra GV. Det fungerade bra även om de tre sista km enbart gick på vilja. Tänker försöka med samma taktik i år. Lätt obehagligt tempo från start. 😀

Mitt bästa millopp (av hela 5 st...) i avseende prestation efter förmåga, så var jag redan vid 3km så trött att jag småskrattade för mig själv och tyckte jag kunde väl fortsätta till 5km innan jag steg av, för att komma i mål trodde jag inte alls på.

Men

Jag brukade springa halvmarorna på det sättet. Alltså köra första milen i mitt miltempo och försöka överleva resten utan att tappa för mycket. Det var plågsamt och halvmaran är fortfarande den distans jag tycker mest illa om.

Men det är inte så illa län

Mikael, är det ditt miltempo på tävling du gick ut i, eller mätt på träning ungefär som Robert? (Edit bytte namn!)

Miltempo på tävling. För mig är det rätt så stor skillnad eftersom jag springer 5-10% snabbare med en nummerlapp på magen än utan.

Okej, då tycker jag kanske att det var lite väl optimistiskt. 😀 Men, väl värt att pröva någon gång kanske.

Mest intressanta tråd på länge tycker jag (t+)

Intressant och läsa hur andra tycker och tror, och hur det har lyckats eller misslyckats. Själv så har jag inga större problem med en rejäl rusning vid startskottet bara jag kan lugna ner mig efter ca 5 min

Om man vill göra lite jämförande studier på hur elitlöpare disponerar sina lopp så kan man kolla på resultaten från Stockholm Halvmarathon. Från http://www.stockholmhalfmarathon.se/start/ kan man klicka sig fram (vänsterkolumnen) till både 2011 och 2010 å