Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningInov8?!?
You need to log in to create posts and topics.

Jag har själv köpt ett par Oroc 280 som jag ska ha i vinter. Metaldobbarna är rätt infällda i sulan vilket bör göra att de inte känns så mycket genom skon om man springer på lite asfalt som sticker fram. Men jag har ju som sagt inte testat dem ännu.

Oroc 280 är inget jag skulle rekommendera om det är mer än ytterst lite asfalt. Jag fick ont både här och där när jag halkade runt i vintras på isiga stigar.

Jag kör nog Sarva Xero i år igen.

Man ska vara försiktig med skor som har metalldubb, det blir ganska stötigt på asfalt. Vilket antagligen leder till problem med knän och underben. Man behöver träna upp en bra skonsam teknik, och stegra långsamt.

Men att springa på hård packad snö och is

Enligt reklamsnacket för IceBug ska deras dubbar "anpassa" sig efter underlaget. På asfalt ska ståldubben åka in i gummidubben. Låter ju bra, men om det fungerar i verkligen kan man ju fundera över...

Det fungerar hyggligt bra med IceBug. Betydligt skönare att springa på varierat underlag med än OL-skor som har fast dubb. Dock inte riktigt lika bra grepp.

Håller med om Icebug, fungerar suveränt på asfalt.
Men springa på blankis och hård packad snö är riktigt underbart.

Åhå, det låter som att man kanske ska uppgradera sina urgamla Icebug mot ett nyare par! Det är ju faktiskt grymt skönt att slippa halka omkring på is och hårt packad snö... Icebugs nyare skor väger förhoppningsvis mindre än mina gamlingar! 😉
Får fundera

Oroc funkar inte alls på asfalt, metalldobbarna känns ganska tydligt. Den är dessutom ganska sladdrig när den är blött...i torr terräng är den dock väldigt skön och följsam.

Jag tycker Oroc280 funkar mycket bra när den är blöt också. Men jag använder dem enbart på tävling i orientering, och möjligen någon gång på terränglöpning när det då är is/snö.

Upplevde att mina gamla MR2 icebugs klarade ren asfalt rätt fint. Dubbarna kändes väldigt lite, speciellt i jämförelse med orienteringspjuxen som var en mardröm på asfalt.
Dock så nöter ju asfalten väldigt på dubbarna och kan göra att de slås krokiga efte