Quote from Therese Linner on 23 January 2008, 15:20Jag gick till marathon.se och kollade intervalltiderna. Säg att man springer 5 km på 25 min då ger den tusingintervallen 5 min 33 sek. Skall man alltså springa långsammare än bästatidens kilometertid när man kör intervaller?
Jag gick till marathon.se och kollade intervalltiderna. Säg att man springer 5 km på 25 min då ger den tusingintervallen 5 min 33 sek. Skall man alltså springa långsammare än bästatidens kilometertid när man kör intervaller?
Quote from Funbeat user on 23 January 2008, 15:27Det är skillnad på intervall och intervall. Pratar vi om tröskelfart på intervallerna så ska de gå långsammare än milfarten, för de flesta. Detta eftersom en regel säger att tröskelfarten är den fart du kan hålla i 1h.
V02-max intervaller ska gå snabbare
Det är skillnad på intervall och intervall. Pratar vi om tröskelfart på intervallerna så ska de gå långsammare än milfarten, för de flesta. Detta eftersom en regel säger att tröskelfarten är den fart du kan hålla i 1h.
V02-max intervaller ska gå snabbare
Quote from Funbeat user on 23 January 2008, 15:28Som det står på marathon.se:
"Fartkalkylatorn räknar med intervaller på 400, 800, 1000 och 2000 m som motsvarar 102, 100, 99 och 94 procent av den maximala syreupptagningsförmågan.
../..
Intervalltiden bör baseras på din nuvarande tid på 5 km (se ovan) me
Som det står på marathon.se:
"Fartkalkylatorn räknar med intervaller på 400, 800, 1000 och 2000 m som motsvarar 102, 100, 99 och 94 procent av den maximala syreupptagningsförmågan.
../..
Intervalltiden bör baseras på din nuvarande tid på 5 km (se ovan) me
Quote from Funbeat user on 23 January 2008, 15:32Men varför frågade Fia-Lotta om 800m på 3:30. Tyckte mig känna igen hennes namn från tråden "Kampen mot milen under 50 minuter". Har man inte varit under 50 på milen så låter 3:30 på 800m på tok för snabbt.
Men varför frågade Fia-Lotta om 800m på 3:30. Tyckte mig känna igen hennes namn från tråden "Kampen mot milen under 50 minuter". Har man inte varit under 50 på milen så låter 3:30 på 800m på tok för snabbt.
Quote from Therese Linner on 23 January 2008, 15:33Tackar! Då hänger jag med. 🙂
Tackar! Då hänger jag med. 🙂
Quote from Funbeat user on 23 January 2008, 15:37Leif, hon har varit under 50 en gång. Fast jag vet inte om hon räknar det riktigt. Men hon har absolut kapaciteten.
Leif, hon har varit under 50 en gång. Fast jag vet inte om hon räknar det riktigt. Men hon har absolut kapaciteten.
Quote from Funbeat user on 23 January 2008, 15:44Det är ändå snabbt som attan, definitivt VO2max-intervaller. Jag skulle satsa på trösklar istället.
Det är ändå snabbt som attan, definitivt VO2max-intervaller. Jag skulle satsa på trösklar istället.
Quote from Funbeat user on 23 January 2008, 15:45Leif: Därför att det står i mitt träningsschema att det är det som gäller för morgondagen. Jag tänker i alla fall prova så får jag se hur det går. 🙂
Jag kan vara ganska snabb på så pass korta distanser, det är uthålligheten på milen som jag har lite pr
Leif: Därför att det står i mitt träningsschema att det är det som gäller för morgondagen. Jag tänker i alla fall prova så får jag se hur det går. 🙂
Jag kan vara ganska snabb på så pass korta distanser, det är uthålligheten på milen som jag har lite pr
Quote from Funbeat user on 23 January 2008, 15:45Jo, men 3:30 på 800m intervaller tycker jag känns som typ 47min på milen. (Har inte kollat med kalkylatorerna dock)
Förutom på marathon.se finns denna:
http://www.mcmillanrunning.com/mcmillanrunningcalculator.htm
Jo, men 3:30 på 800m intervaller tycker jag känns som typ 47min på milen. (Har inte kollat med kalkylatorerna dock)
Förutom på marathon.se finns denna:
http://www.mcmillanrunning.com/mcmillanrunningcalculator.htm
Quote from Funbeat user on 23 January 2008, 15:48Ja men det är väl inte så himla hög fart??? Det är 800 meter jag ska springa - inte en mil.......
Låt mej fortsätta tro att jag grejar det - snälla!!!! Och det är väl inte värre än att man drar ner på tempot om det går för fort? Jag vill bara se om jag k
Ja men det är väl inte så himla hög fart??? Det är 800 meter jag ska springa - inte en mil.......
Låt mej fortsätta tro att jag grejar det - snälla!!!! Och det är väl inte värre än att man drar ner på tempot om det går för fort? Jag vill bara se om jag k