Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Tack Daniel och Pontus!

Usch, nu är det ju flera som vet vad jag ska försöka mej på imorgon. Nu får jag ont i nervösen - inte kika i mitt schema sen!!!! 😉

Pontus - det är nog som du säger. Jag är hyfsat snabb på korta distanser och hyfsat uthållig på r

Jag har en intervallserie som jag gillar för lite tröskel: 2x(1000, 1500, 2000, 2500) Ta en minuts vila mellan intervallerna och tre minuter mellan serierna.

Annars tycker jag att fartlek är utmärkt för det samma.

Jag säger bara långa trösklar.
Daniels trappa ser bra ut, men ganska lång. 3 km uppvärmning, 2*3 km i 5.00 med 2 minuters vila, 1 km nedjogg är ett lättare pass som också gör underverk med mjölksyratröskeln. Eller snabbdistans om du gillar det bättre.

Sen är det ju så att anledningen att intervallerna/fartleken finns i programmet är för att du ska kunna hålla högre fart på längre sträckor ... senare.
Du klarar det utan problem - och då du sprungit 3 stycken och känner dig helt slut (vilket du kommer a

Vilket är vanligast bland löpare för att sänka tröskelfart, snabbdistans eller långa intervaller? Vilket föredrar ni?

De behövs båda två. Tröskelintervaller och fartlek kan man ersätta med varandra men annars behövs båda.

MEN, tröskelintervaller ska inte vara blodsmak-i-munnen-jobbiga. När ett pass börjar kännas för lätt ökar man antalet intervaller eller kortar vilan, snarare än att öka tempot.

Engelskspråkiga program brukar beskriva tempot på trösklar som "comfortably h

Tröskelintervaller och fartlek går utmärkt att byta ut mot varandra också.

Mina fartlekar brukar inte ha fartpartier på mer än en km, så för mig är det kortare intervaller och fartlek som är utbytbart, men det funkar ju jättebra att byta långintervaller

Jag tror också på Dig, Fia-Lotta! Uträkningsprogram enligt Ladys länk är kanon (använder den själv väldigt mycket) MEN de tar inte i beräkning att man kan vara lite tjurskallig också, och inte ge sig...förräns det är helt kört, eller man är klar. Kallat p

Men du kanske är bättre nu än när du sprang halvmara i höstas? Eller så tog du inte ut dig maximalt på tävlingen? Eller så hade du inte tillräcklig uthållighet för att halvamaratiden ska vara pålitlig för att räkna ut tröskeltempo?

Pulsen är väldigt påli