Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningIntressant artikel om löpning
You need to log in to create posts and topics.

När påståenden uttalas som om de skulle vara sanningar för alla är det naturligt att irritation uppstår hos den det inte stämmer för.

Som exempelvis det populära uttrycket "fart dödar" och att det bara är att springa lugnt så kan man springa på.

Då blir

Jatack sa hon som fick ont i knät när hon sprang sakta ... :/

"Fart dödar" - det är ju kul att säga, klatschigt och tufft liksom. Men vad betyder det?
Det gäller nog då man kör bil att risken att dö blir större ju fortare man kör, men för oss löpare?
Blahablaha.
Gör man något plötsligt och mycket som man är ovan vi

Det finns en viss sanning bakom "fart dödar", då för mycket anaerob träning (tänk mjölksyreintervaller, typ 10x400m riktigt hårt) kan erodera den aeroba bas man byggt upp, men det är individuellt hur olika löpare reagear också.

Tibor, va? Vad har du härlett fram, och varför? Var i artikeln står det att förutsättningarna är att man landar med foten under sig? Är du säker på att det inte bara är din tolkning?

Dessutom tyckte jag att löparn mest landade med foten framför sig i vid

Äsch.

Vill man inte så vill man inte, då kan inte jag göra mycket åt det. Om man inte vill förstå skillanden med att landa med benet rakt, framför sig, kontra att ha det böjt, mer under sig, så spelar det nog ingen roll vad jag säger.

Det paradoxala är att de

Tibor, jag förstår att du verkar helt såld på ett visst sätt att springa och alla vi andra som inte håller med dig är jättedumma. Men om du skall kritisera artikeln för att "missa poängen" så kan du väl kritisera den utifrån vad som står däri, och inte nå

Hur man av Tibors ovanstående inlägg lyckas läsa in att han verkar "helt såld på ett visst sätt att springa" är för mig obegripligt.

Men det är lugnt, jag tror jag har lagt för mycket tid på att läsa den här tråden ändå snart, så det är ingen som behöve

När jag springer i skogen som jag OFTA gör(inte senaste veckan dock...). Då landar jag ALLTID med foten långt framför kroppens tyngdpunkt. Inte har jag fått besvär av detta. Springer jag uppför på väg, foten framför tyngdpunkten... igen. Springer jag på o