Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonIronmanblåbär 2013
You need to log in to create posts and topics.

Tabeller är det nog ont om eftersom det är så pass många okända faktorer som spelar in vid en sån pass lång tävling som en Ironman. Exempelvis: du simmar lite för hårt och använder lite för mycket ben (och tjänar därmed in några minuter på simmomentet). F

Tommy, ett överslag du kan göra är att lägga på en halvtimme på din marathon tid så får du ungefärlig tid på din IM split för löpningen. Stämmer ganska bra in på mig i alla fall.

Och som sagts tidigare, det är ju helt beroende på vad du har haft för dig

Mellan 65-80% av sin tröskelwatt brukar vara ett vanligt IM-spann på cyklingen där de bästa cyklisterna givetvis är de som ligger högst

Det där med att hitta tempo kommer att bli lurigt. Eftersom hela grejen är så ovanlig är det inte så lätt att gå på känsla heller - hur sliten kan jag känna mig efter 7 mil på cykeln för att det ska vara möjligt att genomföra resten? Det verkar vettigt at

Joe Friel rekommenderar ju det som han kallar för "Big Day" workouts, en 10 veckor innan race och en 4 veckor innan race. Detta huvudsakligen för att testa pacing, näring, utrustning, m.m. Allt ska vara så tävlingslikt som möjligt.

På det stora hela, ung

De som vet brukar säga att man som bäst (minst) tappar ca 20 minuter på en IM-mara jämfört med en vanlig.

Sedan finns det ju alltid undantag, men räkna med att lägga på minst 20 minuter om du är en duktig löpare, mer om du vet att löpningen brukar vara

En halvtimme extra på maran har gällt för mig två ggr iaf!

Big day workouts, låter vettigt, har inte hunnit dit i Friels bibel ännu. Eftersom jag tänkte låta Kalmar bli min allra första triathlontävling så känner jag behov av att på tröning köra något ganska tufft i ett enda svep, mer tävlingslikt.. Men en hel h

Jag tänkte köra en halv IM som träning i början av juni, tror också att det är många som kommer att köra Vansbro HIM lät det som tidigare i gruppen. Jag har hört att man kan ta sin HIM tid x 2 plus en timme, någon som har gjort båda o kan jämföra? 🙂

ang träningsmängd: jag tror inte vi kan träna för mycket - bara vi inte tränar för hårt - så varför inte göra t.o.m. en lång före Kalmar.
Under långa pass får man träna att äta under träning, vilket kommer vara nödvändigt under IM Kalmar.
Magen, skav och