Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonIronmanblåbär 2014
You need to log in to create posts and topics.

Under min 2h cykling igår började mina barn slåss med varandra, den minsta bet den större i låret vilket resulterade i hämndattack. Frun min ligger inlåst i sovrummet med ett elakt magvirus.
Så ibland finns det fördelar med trainersäsong 🙂

Skällde på mi

Och ibland e det ingen dans på rosor ute heller. Va förvisso 23 grader vid Neusiedler See i lördags där jag cyklade. Men jävel va det blåste. Över 20 m/s i byarna. Man e inte alldeles kaxig i aerobågarna när vinden flyttar en en halvmeter i sida riktning

Intressant med jämförelserna mellan Vasaloppet och en Ironman. Det beror nog som sagt mycket på vad man har tränat innan. Med skaplig teknik i alla grenar inbillar jag mig att en IM är betydligt jobbigare. Jag räknar i alla fall med en rejält mycket störr

Ang träningstid kontra kvalité så pratade jag i helgen med en tidigare SM-vinnare på Ironmandistansen. Hon tränar 10 timmar i veckan. Gör HIM på 4:30, springer maraton under 3 timmar. Även Carl Brümmer, europamästare i AG på IM och snabbaste svensk någons

Träningstid = ett hemligt förmula som var och en måste hitta.

Fakturera:
Måltid
Din sim nivå +/- behöv för att nå ditt mål
Din cykel nivå +/- behöv för att nå ditt mål
Din löp nivå +/- behöv för att nå ditt mål
Ambition

Som jag skrev tidigare hur mycket

Och tiden blir ju mkt beroende av vad man väljer att träna. Känner man att man behöver träna mkt cykel blir det ju automatiskt mkt mer minuter eftersom man lätt kan cykla tre timmar utan att dra på sig förslitning medan en tre timmars löprunda kräver mkt

Ja det svåra är väl att hitta rätt avvägning mellan högintensiv träning och mängdträning- det är enkelt att dra på för mycket med den intensiva träningen tycker jag... Samtidigt misstänker jag att om man kör i lägre intensitet och inte så många timmar per

Jag tror det är mycket tradition som lever kvar också - att triathleter "ska" träna 15-20-25-30 timmar i veckan... Känns sunt och fräscht att det ifrågasätts och inte minst att det konkret visar sig att det går att prestera bra - tom ligga i elit!! - även

Okej, here we go again...

Självklart ska man inte stirra sig blind på träningstid, den avgör absolut inte allt. Men en sak ska man nog ha ganska klart för sig; klarar man att bli europamästare på IM-distansen i M45-49 med 10 timmars träning i veckan, så

Jodå. Man klarar sig ganska bra med i snitt 10h träning/vecka. Jag brukar iofs hamna kring 11h, men det varierar lite från år till år, beroende på vad jag har för fokus.

Men det är ett genomsnitt sett över träningsåret. Vissa veckor blir det fler timmar