Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonIronmanblåbär 2014
You need to log in to create posts and topics.

Mattias slår onekligen huvvet på rätt spik. Det handlar ju ofta om att duktiga triathleter under många år byggt upp en mkt hög fysisk nivå.

Jag håller med Sten här. Tänk på att det handlar om ett snitt per vecka över året! Inte "en optimal vecka när jag får in all träning".

Jag har tränat ca 700h/år de senaste 2 åren (rampat upp från 500+ över de senaste 5 åren kanske), men det ger "bara" e

För att kroppen ska klara att fokuserat merparten av träningstiden på kvalitet (och därmed minska antalet timmar) krävs i nästa alla fall att man innan dess har tränat ganska mycket mängd för att kroppen inte ska gå sönder.

Så att komma som nybliven tri

jag önskar jag kunde hitta än bättre bild men jag tror ni förstå vad jag menar med denna. Hur man behöver träna nu som vuxen har mycket att göra med din grundträning. och jag menar inte förra året, utan det ni har gjort sedan ni var 13-14 år gammal.

B

Fast det summerar till 10.5 - 14.5 h/vecka, Ryan.

Tittar jag på balansen mellan grenarna så ser det ut som att du anser dig vara stark löpare, men mindre stark cyklist och simmare.

Jag har fått för mig att du faktiskt kan simma ganska bra. Väger vi in

Jag tävla i simning så jag kan inte släppa det helt. Men visste två ggr/vecka simning skulle inte påverka min 55min måltid. Men jag ska simma drygt två mil helgen innan Kalmar. Tider bli 9-13tim då söndag är så lite som 1.5 sim eller så mycket som 3tim cy

Nu behöver jag lite tips! Jag gjorde en OTB i skogen som resulterade i en spricka i handleden och gips i ca4v.

Jag tänkte inte sätta mig och vila denna tiden utan vill hålla igång ändå, fast utan att bli svettig så det stänker om det för det blir nog ot

Stefan. Svårt att göra så mycket för konditionen utan att bli svettig... 🙂

Men det finns ju annat. Squats + tåhäv + jägarvila (tex) morgon/lunch/kväll. Och jobba med smidighet/flexibilitet. Du har säkert åtminstone stela höfter och bröstrygg att ta ta

OK. Ryan. Bara ett hypotetiskt exempel alltså 🙂
Då är jag helt säker på att du kan klara tidsmålet 16h även om du drar ner simträningen till 1.5h varannan vecka. Fast bättre kanske med 45 min/vecka.

Resten vågar jag inte uttala mig om, men det låter v

Mycket klokt sagt här. Min känsla är att många tolkar "att det räcker med 10h/vecka" som om att 10h är en maxvecka. Och det är väl någonstans där som jag då tycker att det blir lite fel, och anledningen till att jag uttrycker mig som jag gör. Men precis s