Quote from Funbeat user on 8 January 2015, 10:54Under 12 timmar är ju ytterligare en parameter. Man ska nog dessutom vara försiktig med att dra några slutsatser utifrån Henrik Ahlins sammanställning (och vad jag har förstått så var det inte heller hans mening).
Under 12 timmar är ju ytterligare en parameter. Man ska nog dessutom vara försiktig med att dra några slutsatser utifrån Henrik Ahlins sammanställning (och vad jag har förstått så var det inte heller hans mening).
Quote from Funbeat user on 8 January 2015, 11:32Hej Mårten, jag grundar det endast på min egen erfarenhet samt på diverse träningsprogram ex från Colting och Outside. Tror 300-500h/år stämmer ganska bra som fingervisning vilket även Henriks undersökning visar. Men träningsmängd är förstås individuellt
Hej Mårten, jag grundar det endast på min egen erfarenhet samt på diverse träningsprogram ex från Colting och Outside. Tror 300-500h/år stämmer ganska bra som fingervisning vilket även Henriks undersökning visar. Men träningsmängd är förstås individuellt
Quote from Funbeat user on 8 January 2015, 11:51Tack för ditt klargörande Mattias. Som du skriver så beror det ju på ambition och förutsättningar. Anledningen till att jag reagerade var att det ibland blir orimligt stort fokus på träningstimmar i blåbärstrådarna. Många har svårt att få ihop tiden som t
Tack för ditt klargörande Mattias. Som du skriver så beror det ju på ambition och förutsättningar. Anledningen till att jag reagerade var att det ibland blir orimligt stort fokus på träningstimmar i blåbärstrådarna. Många har svårt att få ihop tiden som t
Quote from Funbeat user on 8 January 2015, 12:12Ett 4-timmars pass skulle jag knappast kalla för mellanmjölk. Oavsett vilken intensitet du kör ett sådant pass i är det distansträning. Behov av timmar, kvalitet kontra kvantitet, styrketräningens vara eller icke är något som ständigt tas upp upp och avha
Ett 4-timmars pass skulle jag knappast kalla för mellanmjölk. Oavsett vilken intensitet du kör ett sådant pass i är det distansträning. Behov av timmar, kvalitet kontra kvantitet, styrketräningens vara eller icke är något som ständigt tas upp upp och avha
Quote from Jonathan Lilja Lindström on 9 January 2015, 09:13För att genomföra en IM (som jag har gjort en bunt gånger och som bäst under 11 timmar) skulle jag säga att för 90% eller så av deltagarna är ett 4 timmarspass bättre än ett 40 min intervallpass. Enligt min mening så bör fokus vara på att först genomföra
För att genomföra en IM (som jag har gjort en bunt gånger och som bäst under 11 timmar) skulle jag säga att för 90% eller så av deltagarna är ett 4 timmarspass bättre än ett 40 min intervallpass. Enligt min mening så bör fokus vara på att först genomföra
Quote from Funbeat user on 9 January 2015, 09:44Mycket klumpigt formulerat av mig angående jämförelse av tid. Jag menar absolut inte att långa lågintensiva pass är dåliga eller att det skulle vara bättre med korta pass. Det jag försökte få fram är att man inte ska stirra sig blind på antalet genomförda
Mycket klumpigt formulerat av mig angående jämförelse av tid. Jag menar absolut inte att långa lågintensiva pass är dåliga eller att det skulle vara bättre med korta pass. Det jag försökte få fram är att man inte ska stirra sig blind på antalet genomförda
Quote from Funbeat user on 9 January 2015, 11:50Exemplet Sami Inkinen (8.58 i Kona 2011, 8.24 i Kalmar 2012, http://www.samiinkinen.com/post/11347268687/hawaii-ironman-secrets) visar på ett övertydligt sätt att Mårten har rätt samt att det finns många sätt att bli bra beroende på individ.
Exemplet Sami Inkinen (8.58 i Kona 2011, 8.24 i Kalmar 2012, http://www.samiinkinen.com/post/11347268687/hawaii-ironman-secrets) visar på ett övertydligt sätt att Mårten har rätt samt att det finns många sätt att bli bra beroende på individ.
Quote from Funbeat user on 9 January 2015, 12:51Tror Sami Inkinen med +15år inom triatlon nog gjort flera hundra långpass, men kanske bara inte inför den säsongen som han bloggar om här.
Men generellt håller jag med, jag tror kvalitetpass är bättre än långpass utan struktur. Men till viss del behövs d
Tror Sami Inkinen med +15år inom triatlon nog gjort flera hundra långpass, men kanske bara inte inför den säsongen som han bloggar om här.
Men generellt håller jag med, jag tror kvalitetpass är bättre än långpass utan struktur. Men till viss del behövs d
Quote from Funbeat user on 9 January 2015, 13:03Jag tror också att ett och annat långpass är nyttigt, om inte annat för att känna på hur kroppen reagerar på dessa. För egen del så är känslan jag får på långa löpdistanser (> 25 km) helt annorlunda än den jag får på kvalitetspass, och jag tycker mig känn
Jag tror också att ett och annat långpass är nyttigt, om inte annat för att känna på hur kroppen reagerar på dessa. För egen del så är känslan jag får på långa löpdistanser (> 25 km) helt annorlunda än den jag får på kvalitetspass, och jag tycker mig känn
Quote from Funbeat user on 9 January 2015, 13:19Lite off-topic, men Sami har även skrivit ett intressant inlägg om att bli "bonk-proof". Kan rekommenderas.
http://www.samiinkinen.com/post/86875777832/becoming-a-bonk-proof-triathlete-fat-chance
Lite off-topic, men Sami har även skrivit ett intressant inlägg om att bli "bonk-proof". Kan rekommenderas.
http://www.samiinkinen.com/post/86875777832/becoming-a-bonk-proof-triathlete-fat-chance