Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKöldgräns för löpning?
You need to log in to create posts and topics.

Ja, det är ruggigt gott. 🙂

Tyvärr hann mamma aldrig lära mig att baka pita, men det ska väl finnas recpet på det nånstans...

Jag är farligt sugen nu så det blir till att hitta nåt recept på nätet och testa att göra det själv snart :D.

Jag har liksom jobbat med frågor av den här typen på försvarsmaktens vinterenhet..

Kyla i sig är inte egentligen farligt men man bör vara medveten om en del saker.

Kylan på oskyddade ytor (till exempel ansiktet) kan väldigt fort skapa lokala köldskador

Var ute i går kväll i Tyresö. 1,15 var jag ute. Lugnt tempo och inte kallt. Lite kyligare nu.

Kyla kräver mycket energi? Jag anar material till en ny artikel om bantning på Aftonbladet! "Försvarsmaktens vinterexpert rekommenderar nakenlöpning", etc.

@ Paul:

Mycket bra svarat och på ett pedagogiskt och bra sätt!
Instämmer i Pauls svar till fullo och ger särskilt tummen upp för "Kamratkontroll"! (t+)

/Jenny

Energibehov i kyla
Människokroppen producerar värme. Vid vila ca 80-90W/h, vid måttlig fysisk ansträngning kan siffran tripplas och vid tung fysisk ansträngning kan siffran vara tio gånger så stor.

Värme frigörs genom kemiska reaktioner i samband med ämn

Nej, ironi är 90-tal. Tänk Schyffert. 🙂

Kan du kvantifiera energiåtgången i kyla. Säg att jag springer en mil på en timme i 10 plusgrader, kontra att jag gör detsamma i 10 minusgrader. Hur mycket - uppskattningsvis - ökar energiåtgången? Eller är det h

Dumma artiklar i Aftonbladet är tidlösa! 🙂

(Det var inte ironi, och inte heller allvarligt menat att nerkylning skulle vara positivt. Däremot var jag fullt allvarlig i att antyda att kvällspressen skulle kunna påstå felaktigheter av liknande karaktär.

Kamratkontroll innebär även att man ibland även måste stå ut med omaket att ha kamratens "nästan förfrusna" lem antingen i armålan eller skrevet 🙁