Quote from Funbeat user on 1 December 2010, 10:44@ Magnus
Nej jag kan inte "precist"kvantifiera energiåtgången, eftersom det finns så många olika parametrar att ta med; som en professor en gång sa till mig:
"Mänskligheten som population avger olika mätdata" (det var hans enklaste sätt att säga : Vi är a
@ Magnus
Nej jag kan inte "precist"kvantifiera energiåtgången, eftersom det finns så många olika parametrar att ta med; som en professor en gång sa till mig:
"Mänskligheten som population avger olika mätdata" (det var hans enklaste sätt att säga : Vi är a
Quote from Funbeat user on 1 December 2010, 14:28Mikael: Omak? 😀 Det beror väl på vem man har som kamrat...
Edit: Nej förlåt det där var ett dumt flams i den i övrigt seriösa diskussionen. (t+) för all värdefull information om köldskador. Pratade just om det hemma häromkvällen att folk som inte är upp
Mikael: Omak? 😀 Det beror väl på vem man har som kamrat...
Edit: Nej förlåt det där var ett dumt flams i den i övrigt seriösa diskussionen. (t+) för all värdefull information om köldskador. Pratade just om det hemma häromkvällen att folk som inte är upp
Quote from Funbeat user on 1 December 2010, 14:56Mitt inlägg i debatten var väldigt seriöst.
Övningen ingår i vinterutbildningen för värnpliktiga. Bör kanske förtydliga att kamrat ska likställas med stridsparskamrat och att lem i detta fall åsyftar fot eller hand.🙂
Mitt inlägg i debatten var väldigt seriöst.
Övningen ingår i vinterutbildningen för värnpliktiga. Bör kanske förtydliga att kamrat ska likställas med stridsparskamrat och att lem i detta fall åsyftar fot eller hand.
🙂
Quote from Funbeat user on 1 December 2010, 15:27Det var mitt eget inlägg jag syftade på när jag använde orden dumt flams. Jag är väl bevandrad i försvarsmaktens tips och tricks för att ta sig igenom diverse situationer och brukar själv värma upp händerna i armhålorna. 🙂
Det var mitt eget inlägg jag syftade på när jag använde orden dumt flams. Jag är väl bevandrad i försvarsmaktens tips och tricks för att ta sig igenom diverse situationer och brukar själv värma upp händerna i armhålorna. 🙂
Quote from Funbeat user on 1 December 2010, 16:17@ Elin
Tack för de orden, det inspirerade genast mig att svamla ännu mer...Vissa säger att man skall vänja sig att frysa, det är inte helt sant...
Man kan vänja sig vid kyla däremot. Kroppen vänjer sig vid kyla genom att anpassa värmeproduktion och så
@ Elin
Tack för de orden, det inspirerade genast mig att svamla ännu mer...
Vissa säger att man skall vänja sig att frysa, det är inte helt sant...
Man kan vänja sig vid kyla däremot. Kroppen vänjer sig vid kyla genom att anpassa värmeproduktion och så
Quote from Funbeat user on 1 December 2010, 16:46Finns ju en del historier om både f d krigsfångar och uteliggare som klarat några vintrar mer eller mindre utomhus, i t ex oeldade baracker eller i ett ihåligt träd (om ni hört om honom). När de sedan fått bostad i normala "övereldade" lägenheter har de h
Finns ju en del historier om både f d krigsfångar och uteliggare som klarat några vintrar mer eller mindre utomhus, i t ex oeldade baracker eller i ett ihåligt träd (om ni hört om honom). När de sedan fått bostad i normala "övereldade" lägenheter har de h
Quote from Funbeat user on 1 December 2010, 16:47Gulag var härdande.
Gulag var härdande.
Quote from Funbeat user on 1 December 2010, 16:48Man ska ha sockerdrickan i det ihåliga trädet.
Man ska ha sockerdrickan i det ihåliga trädet.
Quote from Funbeat user on 1 December 2010, 16:51Man kan också kalla det selektivt.
Nisse bodde i trädet med fru Skogsmus.
Man kan också kalla det selektivt.
Nisse bodde i trädet med fru Skogsmus.
Quote from Funbeat user on 1 December 2010, 23:10W/h är inte en existerande enhet. Effekt (watt) är energi per tidsenhet (Joule/sek). Effekt per tidsenhet betyder inget vettigt om man inte vill dra det lite längre och tolka det som J/s^2, den accelererade effekten (H)
W/h är inte en existerande enhet. Effekt (watt) är energi per tidsenhet (Joule/sek). Effekt per tidsenhet betyder inget vettigt om man inte vill dra det lite längre och tolka det som J/s^2, den accelererade effekten (H)