Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Som Jerker påpekar är det följande som gäller:

- Ont framsida knä - höj sadeln
- Ont baksida knä - sänk sadeln

Tack för tips i denna tråd!

Aj aj - högertecknad har problem med knät igen.

Tänkte införskaffa knävärmare och se vad som händer. Annars antar jag det bara är att gå till läkaren och se vad den säger? Eller kan man gå till ett rehabcenter direkt och få tid?

🙂

Hur länge cyklar du? Hur länge cyklar du innan det börjar göra ont? Jag tänkte att du kanske bör korta ner passen för att vänja kroppen vid cyklingen i ett långsammare tempo än nu.

Vad gäller läkare är min erfarenhet är att det går snabbare om man söker

Jag cyklar ca 1-3 h och senast kom knäont framför allt efteråt, med lite känningar i slutet på cykelturen.

Har köpt knävärmare med Vulcan nu och idag gick det hur smidigt som helst att cykla till jobbet.

Om knäont kommer tillbaka blir det genast en mer

Hoppas att problemen försvunnit för gott, Martin.
Långbyxor eller värmare i tunnare material funkar inte för mig.
För att inte få ont måste jag köra med "riktiga" knävärmare typ Vulcan eller liknande så att det blir så där äckligt varmt och svettigt runt

-Som alla andra skrivit så är det extremt viktigt att hålla knälederna varma och skyddade vid lägre temperaturer.
-Träna upp ditt rundtramp och försök ligga på, i snitt, 90-kadens +/-10
-Sadelhöjden måste var rätt, tag hjälp av ngn som kan ifall du känne

Har haft problem med ett muskelfäste på insidan av knät efter ett spinningpass för flera veckor sedan då jag antagligen satt för högt och överbelastade det. Har kört med både isterapi och voltaren tabletter/gel, där jag hade ont först har nu gått över men

Sarah: det är ungefär där vid sidan om knäskålen som jag också har ont!

Nu har jag inte känt av det på några dar dock!

Jag kan ha löst det så här:

- korrekta inställningar på cykeln, dvs rätt sadelhöjd och sadeln på bra avstånd från styret
- knävärmare

Sarah/Martin, den överbelastning i muskelfästet som ni beskriver går att behandla själv, bra va! Först vila naturligtvis,sen voltaren gel som masseras in. Sen ska det knådas, hårt så att tårarna kommer då det gäller att få upp genomblödningen och få rörel

Voltaren gel (och liknande produkter) funkar inte mot knäproblem (eller i princip något annat heller) enligt den läkare som jag besökte när jag hade problem med knät. Den aktiva substansen tränger inte tillräckligt djupt in. Men det finns säkert olika ås