Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hade lite ont bak på ena knät efter första veckan med racer, sänkte sadeln ~5mm och flyttade klossen kanske en mm på den skon och nu verkar det ha ordnat sig.

Ska ändå inhandla pedaler med riktig float (Speedplay) så snart ekonomin tillåter, har tyvärr b

Kan vara en tanke att köpa en cykeldator med kadensmätare.
Annars finns det tricket med en metronom.

Eller varför inte lite musik i lurarna att tramp i takt till.
Sök låtar med 160-180 BPM på http://jogtunes.com/jtc/index.php t.ex
så hamnar du på 80-90 kadens

Min första dubbel !

Ja, kadensmätare är redan beställd, det glömde jag nämna, en lokal handlare skulle få hem på Måndag. Jag har försökt räkna 15 sek och gångra med 4 och kommer på mig att oftast trampa lite för tungt.

Angående smärtan på insidan av knäet kan jag som läkarstudent meddela att inte bara sartorius (skräddarmuskeln) fäster där utan även två andra muskler på lårets bak-/insida. Vilken relevans det här har i förhållande till cykling ska jag dock inte uttala m

eller för den som bara vill prova något riktigt billigt. Köp en budgetdator för 50-lapp. Kolla att den kan visa rpm (varv). (Biltemas kan)
Sätt sen sensorn på en vevarm eller innersta drevet och visa rpm.

En mer utförlig instruktion för att fixa en lågbudgetkadensmätare (klippt och klistrad från annan tråd):

1). Ta en billig cykeldator, t.ex. den som du fick för att du prenumererade på tidningen Kadens (!!!). Det ska vara en sådan som man progammerar med

Vilka roliga pysseltips det kom upp här, sånt gillar jag. Har ju inte för inte en smålänning till far och sparsamhet i blodet...gillar det där med musiktipsen och bygg din egen kadensmätare (H)

fortsättning på Mikaels tips på hemmabygge: Har du hittat en riktigt billig och enkel dator med bara hastighet och som du bara kan ställa in hjulstorlek i tum går det bra att ställa den på 21 tum (omkrets = 1676 mm, diffar alltså på 0,5%)

...man tager va