Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

För att återgå till TS-problemet så har det för mig löst sig genom en högre kadens, så tack ska ni ha! Dock har det uppstått ett nytt knäproblem, jag måste ha dåliga knän. Under en längre tur på 9 mil för knappt en vecka sedan fick jag väldigt ont på yt

Andre:

Ont i yttersida knä kan bero på följande (och säkert mer):

- tränat för hårt
- dålig uppvärmning
- tårna pekar inåt när du cyklar

Några lösningar:

- värm upp bättre
- fortsätt med hög kadens
- se till att tårna pekar mer rakt fram när du cyklar

tror att det kan bero på att knäna rör sig inåt vid nertramp, vilket kan bero på en naturlig pronation, att fotvalvet sjunker ihop vid belastning.
Specialized har ett system i sina skor med en lutande sula för att motverka detta och få knät att inte wobbl

Tack för tipsen Martin, ska testa lite grejer av det du sa.

P. Dahl: det låter som något som kan stämma - spelar det in att jag har ordentligt högt fotvalv och har haft gjutna inlägg i skor sedan ett par fem år tillbaka?

Föjande är saxat från ett annat forum på ämnet knäsmärtor...

"Where is your knee pain? Knee pain is generally associated with improper cleat and saddle position. If your cleat is too far behind the spindle of the pedal, you will have knee pain on the fro

André: det har säkert inverkan i dit problem.
kolla lite här: http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCTechPopup.jsp?pid=Shoes_KeyTech09
Jag hade samma problem. När jag kollade på knät medan jag trampade så wobblade det inåt på varje tramptag. Så jag prova

Jag var ute efter speciella sulor för att stabilisera knäna.

Först testade jag SuperFeet-sulor och de verkade fungera bra, fast jag var ute efter Specialized-sulor först (men de fanns inte i rätt storlek).

Sen gjorde jag en komplett Specialized bike fit

Skaffa fotbäddar.

Intressanta diskussioner som vanligt, och man lär sig alltid mer. 🙂
Fyller på med en fundering som jag tror kan vara en del i diskussionen.

Själv har jag fått ont i i främre delen av trampdynan av fotbladet nu när jag börjar krypa upp mot 10 mila pass

testa flytta klossarna bakåt mot mitten! kan vara att klossarna är för långt fram när man får ont i (trampdynan)