Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpa avslappnat
You need to log in to create posts and topics.

Springa på tå tycker jag mer låter som något för sprinters - inte för längre löpturer? Eller har jag fel? Dvs när det gäller att spurta en kortare sträcka.

Förvisso är väl Paula Radcliffe framfotslöpare, men de flesta långdistanslöpare är väl annars hällöpare?

springa på tå e ju jobbigt ju...;)

Får väl se lite på detta VM, tur att det är i helgen bara. 😉 Men det e överkroppar som gäller för mig. 😉 får väl heja fram svenskarna om inte annat.

> Förvisso är väl Paula Radcliffe framfotslöpare, men de flesta långdistanslöpare är väl annars hällöpare?

Nej. De flesta duktiga löpare - oavsett distans - springer på framfoten. Det är oekonomiskt att springa på hälen. Med framfoten så menar jag själv

Nåja, jag föredrar nog Gunder Häggs inställning:

"All löpning som du kostar på dig skall ske i lekfullt tempo. Du skall ej heller fästa dig vid stilen. Hur du springer, evad armhållnning, fotisättning, kroppställning beträffar, spelar mindre roll. Huvuds

Springer verkligen alla "framfotslöpare" som de lär?

Tycker nog att Lady G:s ord var bra! Jag har precis börjat lära mig springa på framfoten. Och det gick ganska snabbt innan dess också. Tycker inte att det är så lätt som det låter. Elitlöparna väger j

ja, tyckte att rådet jag fick om hällöpning var lite konstigt....låter ju vettigare så som ni beskrivit det! 😉 får tänka på det nästa gång jag är ut!

Jag springer redan nu rätt mycket på framdelen av foten men jag vill bättre på min teknik mer och vists känns det konstigt för det är inte alltid ett naturligt löpsteg (eftersom det är något man "tvingar" fram). Men jag hoppas om ett par månader att jag k

Det är intressant att prova olika tekniker och byta mellan sätta i hälen och rulla till att springa på tårna. När jag springer på tårna känner jag direkt att jag måste hålla ett högre tempo och det känns bra, medan hälisättning ger ett löpsteg som bromsar

Låt er inte luras av Gunder Hägg - han hade ett fantastiskt naturligt löpsteg. Klart att det gick fort när han sprang avslappnat!

Att köra med hälisättning och rulla fram är som att köra bil med fyrkantiga hjul. Kroppen studsar/bromsar vid varje landnin