Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpa med barnvagn (ligg)
You need to log in to create posts and topics.

Man tränar medan ungen är på dagis. Problem solved.

Jag har för mig att jag inte ens får gå och handla medan ungen är på dagis. Jag kan nog komma undan med att springa på lunchen på jobbet, men om jag vill springa efter jobbet har jag inte rätt till barnomsorg på dagis då. Sen kan man alltid sälla sig till

Var hittar man då dessa bestämmelser?

Hämtat från Danderyds kommuns hemsida:

"Förskolans uppgift är att lägga grunden för ett
livslångt lärande. Den ska vara ett
stöd för familjerna i deras ansvar
för barnens fostran, utveckling och
växande. Samtidigt ska den vara
organiserad så att den gör

Enligt barnomsorgsguiden: "I lagen står att den tid man har rätt att ha barnomsorg ska ”motsvara arbetstiden”. Kommunen har rätt att begära in exempelvis arbetsscheman från föräldrarna."

Framförallt är det rätt svårt att göra det innan barnet börjar på dagis.

Jag tycker inte de två iterade texteerna klassas sol bestämmelser. Om man anklagar någon för att bryta mot bestämmelser får man nog ha lite mer konkret att komma med.

Fredrik, visst men mu var det hur man gjorde med dagis och jobb som jag kommenterade.

Det är ganska vanligt att föräldrar springer till dagis och lämnar och sedan springer vidare faktiskt.

Ur Skollag (1985:1100)
2 a kap. Förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg:

"6 § Förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg skall tillhandahållas i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller barnets eget behov.

För

Jag ser faktiskt inte problemet. Dagis är ingen förvaringsplats för att föräldrarna ska kunna träna. I stället löser man det t ex genom att:

* utnyttja barnpassningen som finns på många gym
* ta med barnet på träningen i en joggingvagn eller fäst vagnen