Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpning och vikt
You need to log in to create posts and topics.

Per Einstein Elmsäter....
Kom just ihåg ett antal bantningsforskningar i USA.(Var... annars)?! Tja det var väl en fyra fem olika kategorier...men i en så fanns det bara VÄGNINGEN.....å den gjordes rituell med okända personer bakom vågen som noterade vikte

hmm....... I like that..........(H)

Viktreduktion är säkert intressant, nästan alla brukar hamna där med automatik, men går det att fundera även kring fett som energikälla vid fysisk aktivitet?

Är det någon som vet hur hög fettförbränning tex en maratonlöpare har? Jag har för mig att det sjiljer rätt markant jämfört med en otänad individ.

Har ingen aning..men eftersom vi ju kutar säg ca 10 km per dag så måste det ju vara myche högre. När det så drar ihop sig till lopp-säsong å vissa kutar typ 14 marathonlopp under 8 månader så är ju förbränningen oerhört myche mer. Tja jag vet ju nästan in

Myror i brallan!

När vi nu ändå pratar om viktminskning. Hur mycket vikt tappar jag under ett träningspass egentligen? Jag vet att jag tappar lite vätska genom svettning och utandning, men rimligtvis så tappar jag väl lite mer än så, i form av kolet i koldioxid i utandnin

Hur menar du då?
Givetvis är det individberoende, vilken verkningsgrad din kropp har som maskin är inte lika, varje individ har sin sammansättning.
Antar att det går att räkna på iaf. men rätt bökigt.
Få se hur stort arbete har du verkligen uträttat? Hur

Om man vet sin syreförbrukning, så kan man räkna ut det. Slog lite på wikipedia, och tog mina egna uppmätta värden från aktivitus:
- Max syreförbrukning: 4,14 l/min maximalt (jag utgår ifrån att värdet är förbrukningen av motsvarande volym av rent syre, m

Jag provade ifrån ”andra hållet”. Via en formel kan jag räkna ut min viloförbrukning till 1720 kcal/dygn, 72 kcal/h. Sen tänkte jag att jag sprang en timme i 6 min/km tempo, då kommer jag 10 km på den timmen.

När man springer ökar man förstås förbränning