Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpsteg
You need to log in to create posts and topics.

Apropå löpning och gångart så är det inte bara EN gångart för mig.

Jag springer på ett sätt när jag ska orka springa länge i långsammare fart och på ett helt annat sätt när det ska gå undan. Rätt eller fel enligt alla skolor - men för mig funkar det bäst

"England har iofs mycket starkare traditioner i ämnet, så intresset är nog större där"

England har starkare traditioner i ämnet löpteknik? Varenda seriös friidrottsklubb i Sverige kör teknikövningar. Om vi nu ska hålla oss till Sverige.

Det är inget nyt

Vad är skillnaden mellan din snabba och långsamma stil?

Det finns utrymme för stora skillnader i den stil jag beskriver. Den största skillnaden är hur högt hälen lyfter. Springer man långsamt så lyfter den väldigt lite. Stegen blir mycket kortare om man

"ska man verkligen hålla en armen på det sättet". Den "gångart" jag har beskrivit ger utrymme för stora individuella variationer. Den säger t ex ingenting om hur man rör huvudet och armarna. (Det innebär föstås inte att detta är oviktigt.)

England har så

Du har rätt Fia-Lotta, löpning är inte EN gångart.
Så här ser min indelning ut:
1. Stenstod
2. Går att rubba
3. Sälstadiet
4. Ålning medelst hasning
5. Stapplande
6. Släpande
7. Hasning
8. Lufsa
9. Lunka
10. Stappeljogg
11. Jogga
12. Mala
13. Harva
14. Tr

Alla människor har så vitt jag vet samma grundkonstruktion, med samma uppsättning muskler, med samma funktion. Om man tror på att löpning är en viktig del av får konstruktion, att evolutionen har trimmat oss för att vara bra på löpning för vår överlevnad,

"Jag noterade när jag var i Hyde Park i London förra våren att joggarna hade mycket bättre löpsteg än man ser i Sverige eller USA."

Ok, det var den studien. Då är jag med.

Ja, England har fått fram grymma medeldistansare. En hel del tack vare terränglöp

Klas: Vet inte om det var mig du frågade om skillnaden mellan långsam och snabb löpstil, men jag svarar ändå.

Det är som du skriver längden på steget. När jag springer långsamt så trippar jag fram mer - eller hasar om jag har sprungit riktigt långt och a

Okej, nu tror jag det är lite begreppsförvirring här med löpsteg, löpstil, gångart med mera. Tror inte vi har några vattentäta definitioner på de begreppen som alla i diskussionen är överens om.

Ber om ursäkt för den märkliga termen "gångart" för jag tro

LM> Du glömde flumlalla.