Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpsteg
You need to log in to create posts and topics.

Det är en fatal missuppfattning att det skulle vara de fysiskt starkaste individerna som präglar evolutionen. Det är i stället de "bäst lämpade under rådande situation" som gör det. "The fittest" som Darwin själv uttryckte det på ett elegant sätt. Ju mer

Exakt - anpassningsförmåga klår styrka big time. Och skönt med fler som kan sin Darwin 🙂

Fredrika, om vi talar ren evolutionsteori här så måste man hålla sig till att det är "härmning av det goda exemplet" som bidrar till utvecklingen. Det där med att väga in bäst pedagogik, eller möjligen vem som bäst marknadsför sig som "det goda exemplet"

Precis, härma de bästa. Dock finns det exempel även inom djurvärlden på regelrätt "undervisning". Min poäng är snarare att lärare sällan är de bästa utövarna. Kanske för att de bästa utövarna har så mycket ren begåvning att de inte behöver gå den hårda vä

Den intelligens vi fått ska användas till att ifrågasätta och kvalificera de som hävdar sig vara de bästa lärarna. Den här tråden visar med sina 166 inlägg hittills att FunBeatarna på ett seriöst sätt bidrar till evolutionen.

Tyvärr förväxlas intelligens lite väl ofta med ifrågasättande i min smak. Jag värdesätter nog faktagranskning och analysförmåga högre. Dock är jag inte säker på att det är den överlevnadsmässigt optimala strategin; att gå med drevet lönar sig oftast bäst

"Utan tvivel är man inte riktigt klok" (Tage Danielsson)

I "The God Delusion" skriver Richard Dawkins om en teori som förklarar religionens makt med att det har varit evolutionärt gynnsamt att okritiskt acceptera allting som ens föräldrar och andra auktoriteter påstår. Den som bara accepterar att man ska akta s

Man ska veta att Dawkins i det fallet sysslar med omvänd bevisföring. Eftersom han är en engagerad Darwinist så inser han att vår starka förmåga att ta till oss religiositet måste vara evolutionärt betingad. Det går ju t.ex. inte att hitta ett samhälle me

Det här kanske börjar bli lite väl off-topic, men såvitt jag minns har Dawkins aldrig hävdat att det skulle vara mer än en hypotes. Han säger alltså bara att det är en tänkbar förklaring, och inte att det måste ha gått till så. Poängen med många resoneman