Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpsteg
You need to log in to create posts and topics.

Ja, nu var det ju inte jag som kallade en av Dawkins mer långsökta förklaringar för en teori.

Däremot passar det alldeles utmärk att ta upp Dawkins här på FunBeat. På hans eget forum finns det en del intressant kring löpning att inhämta:

http://richardd

Nu är denna tråd verkligen tappat tråden. Vilket kan vara kul ibland.

Evolution uppkommer genom: variation, urval och ärftlighet. Om det i en grupp finns en variation vad gäller t.ex. fotfysiologi. Om det i denna grupp sker ett urval m.a.p. fotfysiologi.

Ingen har hävdat att alla individer är byggda för att springa exakt likadant eller lika fort. Men den generella "gångarten" för mänsklig löpning verkar universell (möjligen bortsett från snabb acceleration), och bygger på det som är gemensamt för vår anat

I vilken mening är den löpstilen universell, när det uppenbarligen finns många framgångsrika löpare som inte gör så?

Vilka i världseliten gör inte så?

aningens OT men nu kan jag inte hålla mig, jag tycker att det är lite kul att vi kallar löpning för en gångart 😀

så, nu var det sagt, jag återgår till att läsa tråden med stort intresse.

Det är många som tror att man ska göra annorlunda. Om man har riktigt goda fysiska förutsättningar så kan man klara sig hyfsat ändå, men skillnaderna hos eliten är små, och jag tror alla skulle springa fortare om de sprang som Gebreselassie.

Då finns det alltså ETT löpsteg som är bäst för alla människor, enligt dig? Som ALLA skulle tjäna på att träna sig till.

Ja, absolut. Jag tycker det verkar som att alla springer på det sättet från början. Det är skor och dåliga förebilder som gör att vi moderna vuxna löpare springer annorlunda, och drabbas av skador på grund av det. Jag tror vi alla skulle tjäna på att lära

Det finns förresten en tråd i det här ämnet (More efficient running style) på den engelska löparsajten fetcheveryone som startade 2007 och är uppe i 40 000 inlägg. Har fått ett eget liv.

Den började så här "One of the coaches at my club told me that I c