Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpsteg
You need to log in to create posts and topics.

Fia-Lotta, jag såg det inte som att jag argumenterade emot dig, jag ville bara utveckla ditt mycket riktiga resonemang ytterligare 🙂

🙂

Vad bra, frid och fröjd! Och du - jag önskar mig att BÅDE bli snabb och uthållig av tomten, men eftersom han inte finns (utan det är ju bara Homer som luras ;)) så lär jag få vänta på döddagar på det..... 😉 😀

Allting följer fysikaliska lagar, men i praktiken är det mesta i världen så komplext att det inte är praktiskt möjligt att förutsäga särskilt mycket genom att bara studera naturlagarna. Det normala är att man först kollar hur något fungerar, och sedan anv

> Visst finns det löpstilar som är så uppenbart ineffektiva att man kan avfärda dem direkt, t.ex. att dunsa i marken med tung hälisättning och sträckt knä långt framför kroppen.

...och ändå ser man dem titt som tätt i spåren. Titta till exempel på bilde

Men då tycker jag att man måste ge upp idén att den ideala Pose-tekniken är så alla bra löpare springer, fast de inte kallar det Pose. Det finns massor av bra långdistansare som inte lever upp till Romanovs ideal. Till och med i det berömda videoklippet d

Men vem säger att det är så "alla" bra löpare springer? Mig veterligen har åtminstone jag talat om faktorer som alla bra löpare tycktes ha gemensamt. Där finns det självfallet utrymme för både avsteg och variationer.

Vad gäller ditt utmärkta exempel med

"Elastaflickan: du har en mycket bra poäng där. Det är det som är så sorgligt, och det känns meningslöst att diskutera utifrån folks förutfattade meningar och missuppfattningar. Därför tycker jag det är mer intressant att förutsättningslöst diskutera löpt

Det är synd om man gör löpning så avancerad att folk knappt vågar försöka. Ex påståendet: "man ska ha tur och talang nog för att få träna för rätt tränare".
Vad är det då man egentligen är ute efter som långsam motionär? Måste det vara tränare på elitniv

Linus:

> Fredrika, i denna diskussion, vem anser du har förutfattade meningar och vilka missuppfattningar är det du syftar på?

Jag tycker inte om att peka ut personer på det sättet, men vad gäller missuppfattningarna hoppas jag att jag varit tydlig nog.

Sandra: jag ser mig inte som långsam motionär som joggar ett par gånger i veckan. Jag satsar seriöst på min löpning, det är därför jag även vill arbeta med tekniken parallellt med "vanliga" löpträningen. Jag ser det som ett medel i min strävan att kunna h