Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 08:50@sylvia
det finns ingen fastslagen kolhydratdef för lchf.
lchf är mer ett begrepp än annat"Annika Dahlqvist, Mats Forsenberg och Sten Sture Skaldeman har tagit fram ett par förslagpå definitioner, som lyder:
• Strikt LCHF – max ca 10 gram kolhydrater
@sylvia
det finns ingen fastslagen kolhydratdef för lchf.
lchf är mer ett begrepp än annat
"Annika Dahlqvist, Mats Forsenberg och Sten Sture Skaldeman har tagit fram ett par förslagpå definitioner, som lyder:
• Strikt LCHF – max ca 10 gram kolhydrater
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 08:59Med så lösa defintitioner känns det ju helt meninsglösa att öht diskutera träning med LCHF. Det den ena säger kan relatera till en kost med mycket mer kolhydrater än den andra.
Med så lösa defintitioner känns det ju helt meninsglösa att öht diskutera träning med LCHF. Det den ena säger kan relatera till en kost med mycket mer kolhydrater än den andra.
Quote from Catharina Brattlin on 25 May 2011, 09:12Å, tack! 😀
Det där har jag aldrig sett faktiskt. Rätt inressant då eftersom om man äter många kalorier per dag, säg 4000 så blir ju det ändå en försvarlig mängd kolhydratskalorier. Vilket då är en kolhydratreducerad kost. Inte LCHF.
Det är säkert detta
Å, tack! 😀
Det där har jag aldrig sett faktiskt. Rätt inressant då eftersom om man äter många kalorier per dag, säg 4000 så blir ju det ändå en försvarlig mängd kolhydratskalorier. Vilket då är en kolhydratreducerad kost. Inte LCHF.
Det är säkert detta
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 10:23Jag ser inget större problem med att definitionen är bred. Hur kroppen hanterar kolhydrater beror väldigt mycket på vad, när och hur man äter.
Jag ser inget större problem med att definitionen är bred. Hur kroppen hanterar kolhydrater beror väldigt mycket på vad, när och hur man äter.
Quote from Elias Engqvist on 25 May 2011, 10:24Intressant att dom inte har nån definition på då man äter mellan 100 och 160 gram kolhydrater/dag!
Intressant att dom inte har nån definition på då man äter mellan 100 och 160 gram kolhydrater/dag!
Quote from Catharina Brattlin on 25 May 2011, 10:29...och på hur metabolt frisk Du är.
Är Du insulinresistent klarar kroppen att hantera kollisar betdligt sämre än om Du inte är det. Insulinresistens kommer f ö från tveksamt kolhydratintag tidigare.
Men, det var spännande att få se definitionerna. 🙂
...och på hur metabolt frisk Du är.
Är Du insulinresistent klarar kroppen att hantera kollisar betdligt sämre än om Du inte är det. Insulinresistens kommer f ö från tveksamt kolhydratintag tidigare.
Men, det var spännande att få se definitionerna. 🙂
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 10:33"Det är säkert detta som gör att många, som påstår sig äta LCHF, ändå kan prestera."
nu är jag inte inläst riktigt på alla vägar som leder till Rom 😉
men fett/kolholhydrater/protein kan i slutändan bli ATP(energimolekylen) vilket muskeln behöver för at
"Det är säkert detta som gör att många, som påstår sig äta LCHF, ändå kan prestera."
nu är jag inte inläst riktigt på alla vägar som leder till Rom 😉
men fett/kolholhydrater/protein kan i slutändan bli ATP(energimolekylen) vilket muskeln behöver för at
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 10:38Jag lyckas inte hitta just den artikeln som hade mest uppenbart resultat i absolut försämring av maximal prestationsförmåga. Däremot så verkar alla studier peka på att man förbättrar sin uthållighetsförmåga av LCHF vilket är högst intressant.
Jag lyckas inte hitta just den artikeln som hade mest uppenbart resultat i absolut försämring av maximal prestationsförmåga. Däremot så verkar alla studier peka på att man förbättrar sin uthållighetsförmåga av LCHF vilket är högst intressant.
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 10:44Men att stadigt äta LCHF kommer att förbättra ditt fettbränningspotential ("kroppen går mot aktiv fettbränning").
Maraton ett dåligt exempel eftersom du kommer att bränna ditt lagrade glykogen oberoende om du äter high-carl eller low-carb. Däremot tror j
Men att stadigt äta LCHF kommer att förbättra ditt fettbränningspotential ("kroppen går mot aktiv fettbränning").
Maraton ett dåligt exempel eftersom du kommer att bränna ditt lagrade glykogen oberoende om du äter high-carl eller low-carb. Däremot tror j
Quote from Catharina Brattlin on 25 May 2011, 10:57Jo, fast hela alltet blir ju rätt konstigt att diskutera om man utgår från resonemanget kring "LCHF-gurusarnas" definitioner på vad som är LCHF-kost.
Äter jag t ex 4000 kcal per dag (som säkert både Ferry och Colting gör) och max 10% av kalorierna komme
Jo, fast hela alltet blir ju rätt konstigt att diskutera om man utgår från resonemanget kring "LCHF-gurusarnas" definitioner på vad som är LCHF-kost.
Äter jag t ex 4000 kcal per dag (som säkert både Ferry och Colting gör) och max 10% av kalorierna komme