Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Mikael och Susanna, vad är Er definition på LCHF-kost? Hur många E% kolhydrater får Ni i Er per dag?

Enligt div LCHF-vetenskaper ska mängden kolhydrater inte överstiga 30 g per dag för att få den ketogena effekten man är ute efter. Håller Ni Er till det?

Tja, jag roade mig med LCHF för några år sedan. Jag höll på ca 20 minuter längre tid på helmarathon med strikt LCHF kost jämfört med min normala kost på kolhydrater. I övrigt var det väl inget fel med kosten men jag fick aldrig in den högsta växeln under

Jag har två åsikter att dela med mig
- LCHF är inte nödvändigtvis en ketogen diet.
- LCHF påverkar endast högintensivitetsförmågan (enligt veteskapliga studier).

Hur definierades "högintensivitetsförmåga" i de vetenskaplig studier du tänker på? Allt som är anaerobt?

Det där känner jag till Stefan. 🙂

Jag bara undrar hur man definierar LCHF när det gäller mängden kolhydrater. Om jag äter t ex 30 E% kolhydrater - är det LCHF då? Eller äter jag <20E% fett, är det LCHF då?

En strikt LCHF-kost enligt det jag har läst,

Jag tycker det är sjukt att äta bara 30 gram kolhydrat per dag. Det har jag ingen vetenskaplig referens eller genomtänkt argumentation för, jag bara tycker det är sjukt!

>enligt veteskapliga studier

De borde innehålla en massa kolhydrater.

Ja, Lena, för en frisk männika är det det. För en människa som lider av grav övervikt, diabetes typ 2 pch andra metabola sjukdomar eller kanske rent av en icke medicinerbar epilepsi kan det vara räddningen.

Men jag är ändå nyfiken på; var går gränsen för

Jag kan leta upp artiklarna när jag får tid. Kan nämna att en använde sig av 85% av VO2-max bland annat och definitionen av låg-kolhydrat var nog <10 E%.

Själv räknar jag inte E% eller gram. Jag är övertygad om att ketos inte är värt att sträva efter. Hä

Gör gärla det, låter intressant!