Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMängd eller kvalitet?
You need to log in to create posts and topics.

Men Fredrik,
då har du väl tränat alla ingående dicipliner innan antar jag.

> då har du väl tränat alla ingående dicipliner innan antar jag.

Det är väl en självklarhet? 🙂

Det här var en rätt spännande diskussion. Borde det inte vara möjligt att faktiskt springa sig i form till ett cykellopp som VR givet att man kunde träna samma mängd som man gör som cyklist?

Cykling är ju (relativt) skonsamt och enkelt för muskler & lede

Fredrik vänd på diskussionen så här då istället.
Antag
Du cyklade maximalt allt vad du kan i en timme.
nästa dag
Springer du allt vad du kan i en timme
och tredje dagen.
Simmar du så fort du kan i en timme.

Hur tror du att din genomsnittspuls uttryckt i

Jonas,

Att man inte kan översätta träning i olika sporter rakt av med varandra har jag tagit ur senaste nummret av cykla:

> Om cyklisten med cykeluthållighet och löparen med löparuthållighet byter gren för en dag så hjälper inte en motor på mellan 6 o

Per: För cyklingen och löpningen så skulle pulsnivåerna för mig vara i princip identiska. För simningen skulle den nog bara kunna vara det i teorin...
Maxpulsen är ju inte lika i de olika grenarna utan t.ex. några slag högre vid löpning än vid cykling.

Cia, saker som står i cykla tar jag med en stor skopa salt. Har sett var det kommer ifrån...

Det är ju fortfarande samma pump och samma ämnesomsättning som är i farten oavsett arbetsformen. Förbehållet för VR tex är ju att få skulle få för sig att sticka

Artikeln i Cykla hade inte någon avsändare heller vilket jag inte gillar.

Tror att de refererade till elitnivå i sin diskussion och sedan extrapolerade det till en allmängiltig slutsats.

Oj vilken diskussion jag fick igång. Jag tyckte Cia´s svar" Samma ansträngning = samma kondis"
var bäst: Nu tror jag sanningen är en annan. Har ingen pulsmätare men springer jag i ungefär en timma i hyfsat tempo jämfört med cykeln i ett bra tempo där det

När jag cyklar får jag små pauser hela tiden i nedförsbackar och dyl. När jag sprang var nedförsbackar lika jobbiga som raksträckor. Jag tycker att det är jobbigare att springa i en timme än att cykla i en timme men det är egentligen dumt att jämföra.