Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMängd eller kvalitet?
You need to log in to create posts and topics.

Dolmen? Ok, ska släppa alla idéer om namnet och pröva. Jag ska få igång höftböjarna igen först bara...

1000 tack!

Daniel. Du använder inte höftböjarna när du simmar med dolme. Den håller alltsåunderkroppen i rätt läge utan benspark. På det viset kan du vila höftböjarna och träna på armtagen.

brukar kalla den för dobb. stabil kallsupsvarning om maninte är van 🙂

Eftersom jag inte kan löpträna för tillfället kör jag motionscykel. En fråga. Om jag cyklar en timma med 80% av min maxpuls ger det samma kondis som om jag skulle springa en timma, 80% av maxpuls?

Samma ansträngning = samma kondis
Det man missar med cykling är de skelettstärkande stötarna.

Men man bygger väl lite benmuskler när man cyklar? Kan ju vara bra att ha när min BHI är över. Bara måste vara bra till Gbg-varvet. Kör nog ett pass cykel idag igen.

Det som är intressant i sammanhanget är väl snarare då. Orkar jag springa eller simma lika länge som jag orkar cykla på 80% av min maxpuls?
Samma centrala ansträngning förvisso men jag har en känsla av att andra system sätter stopp för framfarten i detta

men jag har hört att eftersom benen jobbar annorlunda vid löpning och cykling så innebär det att inte att samma ansträgning ger samma resultat.. (ryktet)

Vad jag förtstått går det inte att löpa sig i form till VR likasom det inte går att cykla sig i form till Stockholmsmaran. Man tränar in olika rörelsemönster och olika muskelgrupper dominerar.

Det är alltså så att ansträngningen ger olika resultat muske

Jag tror som Per att det kan vara svårt att muskulärt hålla ut en timme med 80% av maxpuls med anledning av ovanstående resonemang.

3 timmar har gått bra tidigare. På triathlontävlingar (t.ex. ½ Ironman) så brukar jag lägga mig på en puls som är 2-3 sla