Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Roliga? Okej, skall du träna roligt då kanske du inte klarar milen under 40 till hösten... 😉

Tack till er som rekommenderat min bok. Det är generellt sett inte raketforskning att springa under 40 minuter på milen men man måste vara medveten om att alla har olika förutsättningar. Som flera redan påpekat.

Intervaller? Ja jag tycker det är roligt a

2x10x200m, 80s startmellanrum.

5x(200m + 400m) 80s resp 160s startmellanrum.

10x400m, 2,5min startmellanrum.

4x(2x200m+600-1000m) 80s resp. 240-400s startmellanrum.

2x(1200m-1000m-800m) @3k-fart+10s/km samt @3k-fart. 1min vila. 5min serievila.

osv.

Nu vet jag inte om du har något speciellt datum du vill vara sub40 men jag vidhåller fortfarande att du bör undvika intervaller under dina första 12 veckor och skulle även lägga till rådet att undvika intervaller när det är mindre än +10 grader utomhus. S

Nicklas,

Så med andra ord krävs det mängd och kvalité för att utvecklas?

Ja iallafall mer än 3 timmar i veckan utan något speciellt träningsupplägg, om man inte har rejäl talang men då brukar miltiderna ganska snabbt vara bättre än 45 minuter efter ett par års löpträning som vi pratar om i detta fallet.

Då är vi överens!

Vadå "första 12 veckor"? Karln har ju sprungit en hel del redan (bla intervaller) samt kört mängdträning i form av skidor. Dags att öka kvalitetslöpningen, så han får ut sin syreupptagning i löphastighet.

De första 12 veckorna har passerats för länge sed

Mitt egna upplägg tog mig från 45:27 till 39:38 på 9 månader. Och då körde jag mycket kvalitet (tävlingar), men kanske inte så mycket intervaller Visst, det blev 4,5 mil/vecka i snitt, men så gick jag upp 1,5 kg och och var dryga 5 år äldre. Att sen öka

Vägarna till målet äro många. Men vi kan komma överens om att man måste ta i i alla fall.

När skidsäsongen tog slut förra året så sprang jag nästan undantagslöst livet ur mig på sträckor 4-11 km. Inte så att jag stapplade på stumma ben, men jag låg andra