Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

10 x 400 m 90 sek joggvila är ett bra baspass för fart. Ett mål kan ju vara att klara dem på 90 sek - 80 sek - 75 sek .... sen börjar du blir riktigt riktigt bra ...

Håller med lite här och där. Mest Niklas.
Varför? Han är med i TV-88 som startades 1988 av 12 glada löpare.
Samtliga 12 klarade sub. 40 är jag nästan tvärsäker på.
Huvudsträckan var dock marathon.
Det var 2-3 långa pass på 2 timmar eller mer.
Detta in

Arrakk: "Obehag är centralt". Gillar tänket :-).
Oskar och Anders N: Tack för "intervallinspiration"!
Bara att invänta barmark nu då. Allt kommer att kännas lättare när det inte är minusgrader och is på vägarna och man får börja klä av sig lite.

Fel inställning! Invänta ingenting, kör så gott det går redan idag. Dubbskor funkar bra på packad snö, is är förstås värre. Saltar inte Vägverket några vägar där uppe? På med reflexvästen och ut på E16 bara.

Eller kör ett kvalitetspass i veckan i Friidro

Inser först nu att Magnus har trollat i hela tråden. Tänk vad svårt det är ibland att tolka när folk är seriösa eller när de är ironiska.

I så fall inser du fel. Vilket inte förvånar mig.

NR:
Angående skador vid intervaller eller inte så tycker jag det är lite synd att en del fortfarande håller kvar vid detta oftast felaktiga men i alla fall förvrängda påstående.

Man kan vrida och vända mycket på siffror men väljer man att försöka göra s

Håller med Magnus där: Varför vänta? Plogad väg måste det väl finnas? Och lagom mycket snö för snöpuls-intervaller - väldigt bra för core-musklerna.

Håller med Håkan. Inte alls säkert det är större risk för skador att köra intervaller i farter mellan säg 3.20 och 3.40 än att öka veckodosen till 50 - 60 km.

Att springa i farter som man ska kunna orka i 10km kan inte vara så otroligt farligt... Farligare att tävla i ett 10km-lopp utan att vara "tränad" och "van" vid farten...